A Google bejelentette, hogy teljesen átalakítja a nofollow attribútummal ellátott linkek értékelését, szakítva korábbi gyakorlatával. A módosítások hatására akár jelentős változások is lehetnek a SEO területén, számos keresőoptimalizálással kapcsolatos eredményt felülírva, bár a Google ezt határozottan tagadja.

A nofollow jelentése

A Google 2005-ben vezette be a nofollow attribútumot, mellyel egy weboldal tulajdonosa azt jelezheti, hogy nem szeretne linkerőt átadni a meghivatkozott oldalnak. A Google ugyanis a megalkotása óta fontos szerepet szán a linkeknek, s többek közt attól tart erősnek egy weboldalt, hogy hány másik weboldal hivatkozása mutat rá.

Ezt használták ki a különféle spam robotok, amikor tömegesen helyeztek el linkeket idegen weboldalak hozzászólásai között, melyet először a Google figyelembe vett. Így csak meg kellett írni egy scriptet, mely milliónyi hivatkozást szórt szét a neten, s máris ki lehetett élvezni a bár rövid ideig élő, de mégis létező előnyöket.

A webmesterek a hozzászólások linkjeit így ellátták a nofollow attribútummal, ezzel azt mondva a Google indexáló robotjai számára, hogy ne kövessék az adott linket, s a weboldal linkerejéből se részesüljön az adott cél.

Az évek folyamán aztán a nofollow használata kiterjedt minden olyan linkre, mely nem természetes okok miatt jött létre, például, a szponzorált hivatkozásokat is ezzel kellett megjelölni a Google útmutatásai szerint.

Az elmúlt időszakban pedig a weboldalak fenntartói túlzásba is vitték a nofollow használatát, s gyakran minden kimenő linket elláttak ezzel a jelzéssel. Ennek két oka volt: egyrészt nem akartak SEO hátrányba kerülni azzal, hogy véletlenül olyan weboldalt linkelnek, ami nem jó minőségű tartalmat jelenít meg, másrészt pedig különféle okok miatt nem is akartak felelősséget vállalni a harmadik oldalak irányába. Mindez oda vezetett, hogy a nagy híroldalak és szájtok már majdnem kizárólag nofollow linkeket adtak, ezzel pedig megnehezítették a Google munkáját, mely pont az egyik hivatkozásról a másikra ugrálva fedezi fel az internetet.

A Search Engline Land írt tavaly a témában egy kapcsolódó cikket. A Stop! Think twice before using nofollow on your website című bejegyzésben pont arról van szó, hogy a weboldaltulajdonosok ne használjanak oldalszintű nofollow-ot, hanem inkább egyesével állítsák be, melyik linknek van szüksége erre az attribútumra, és melyiknek nem.

Nofollow változások 2019

A Google most bejelentett változásai szerint tehát a nofollow ezentúl nem direktíva lesz a keresőóriás számára, hanem csak ajánlás. A használatával ugyan a weboldalak tulajdonosai jelölhetik, hogy nem szeretnének leadni szavazatot a linkelt oldalra, de a Google attól még felhasználhatja a linket szavazatként a másik oldal rangsorolásához, miután feltérképezte annak tartalmát.

Felértékelődik tehát a sokak által korábban elhanyagolt nofollow linkek építése, bár a legtöbb SEO szakember mindig is törekedett arra, hogy a dofollow linkek mellett nofollow linkek is kerüljenek a linkprofilokba. A most egyszerre értékessé váltható nofollow hivatkozások akár fel is boríthatják a találati listák eredményeit, habár a Google szerint erre nem fog sor kerülni. Hamarosan kiderül.

2020. március 2-tól pedig további változások várhatók. Onnantól fogva a nofollow linkeket a keresőóriás már nem csak a rangsoroláshoz számíthatja be, hanem az indexeléshez és feltérképezéshez is. Így, ha a weboldal tulajdonosa nofollow mögé rejtett olyan tartalmakat az oldalon, melyet nem feltétlenül szeretett volna beindexeltetni a Google-lel, át kell térnie a robots.txt-ben történő tiltásra. Jövő márciustól ugyanis az amerikai cég az indexelés során is önmaga dönti el, elfogadja-e a nofollow link tulajdonságot, vagy sem.

A Google nofollow, sponsored és ugc link attribútumainak hatása a keresőoptimalizálásra összefoglaló táblázat

Új attribútumok: ugc és sponsored

A Google a bejelentésével egyben be is vezetett két új attribútumot, ezek a rel=”ugc” és a rel=”sponsored”. Az ugc az user generated content rövidítése, s olyan felhasználó által létrehozott tartalmakat jelöl, mint például a hozzászólás, fórumbejegyzés vagy hasonlók. Ezeket korábban nofollow-ra kellett rakni, most a rel=”ugc” segíti a Google-t a tartalmak jobb értelmezésében.

A rel=”sponsored” pedig minden olyan linknél használatos, melyet a weboldal tulajdonosa pénzért vagy más ellenszolgáltatásért tett ki. Eddig erre is a nofollow volt használatos. Az új sponsored attribútum azért is jó, mert a használatával elkülöníthető a fizetős link a szintén nofollow-val jelölt nem megfelelő tartalomtól.

Ez utóbbit ugyanis továbbra is rel=”nofollow”-val lehet jelölni, így ha az oldaltulajdonosok olyan linket szúrnak be, ami nem megbízható, vagy valamilyen szempont szerint trash oldalra mutat, jelölhetik a linkjét nofollow-val. Ezzel a Google is tudja, hogy az oldal készítője semmilyen körülmények szerint sem akar link juice-t átadni, szavazatot biztosítani a rossz minőségű linkelt tartalomnak.

A Google elmondta az is, hogy az attribútumok kombinálhatók, így például a rel=”sponsored nofollow” vagy a rel=”ugc nofollow” is érvényes jelölés, és a Google értelmezni fogja.

Mi a teendő az rel=”ugc” és a rel=”sponsored” attribútumokkal?

A Google külön kiemelte, hogy a webmestereknek semmi teendőjük a most bejelentett változások miatt. A korábban nofollow-ra tett linkeket nem kell átalakítaniuk ugc-re vagy sponsored-re, de megtehetik, ha szeretnék ezzel is segíteni a tartalmuk még jobb értelmezését.

Az amerikai keresőóriás nem ad előnyt az átalakítások elvégzése miatt, ahogy nem is büntet, ha azokat nem végzi el valaki.

Egy biztos, a keresőoptimalizálás újabb változások elé néz, és a linképítés alapjaiban változhat meg. A hírek szerint a Google értelmezni tudja majd a linkek mögötti tartalmat, bár ezt eddig is tudta, most viszont el is dönti, hogy a régebbi nofollow attribútumok mit jelentenek. Nagy valószínűséggel szavazatnak fogja venni a linkforrás részéről, ha a céloldal jó minőségű, illetve spamnek, ha a céloldal láthatóan SEO célokból létrehozott, nulla tartalmú oldal.

Kategória: SEO blog

Császár Viktor István

2011 óta dolgozom az online marketing és a keresőoptimalizálás világában, 2015-ben alapítottam meg saját szövegíró vállalkozásom. SEO-ban, online marketingben, angol és magyar nyelvű szövegírásban tudunk segíteni az ügyfeleinknek.