Mit is takar valójában ez a mostanában igen elterjedt három betűs mozaikszó? Az SEO (ejtsd: esz-í-ó vagy magyarosan szeo), avagy Search Engine Optimization magyarul egyetlen szóval kifejezhető: keresőoptimalizálás.

Napjainkban a keresőmotorok bonyolult algoritmusok alapján mérlegelik, milyen sorrendben jelenítsék meg a találatokat. Legyen szó bármilyen online felületről, egyértelműen belátható, hogy nagy szerepet játszik a weblap látogatottságában, melyik helyen szerepel a Google találatai között. Az alábbiakban öt, bárki által alkalmazható tippet mutatunk be, amikkel javíthatók szövegeink rangsorolása a találatok között.

1. Kutatás és lényeges kulcsszavak

A kulcsszavak a keresőoptimalizálás alapjai. Amikor oldalunk potenciális látogatói keresnek valamit, mire keresnek rá? A legtöbb esetben arra, hogy mivel foglalkozik az adott weboldal és hogy hol teszi azt: vízvezetékszerelő Budapest, Magyar receptek.

Attól függetlenül, hogy a keresőmotorok működése egy igen komplex folyamat, van néhány alapvető stratégia, ami nem sok változáson esett át az évek alatt:

A keresőoptimalizálás alapja: a kulcsszavak kitalálása

A keresőoptimalizálás alapjai a kulcsszavak, s ezek megtalálásához a legegyszerűbb egyszerűen lejegyzetelni azokat a szavakat, amik a leginkább relevánsak. Meg kell találni, ami a téma, a cikk, az oldal arculata és a személyiségünk szempontjából a legjellemzőbb. Amint elkészült a kulcsszavak listája, érdemes kiválasztani néhány kombinációt is.

a KEYWORDS kulcsszó szó kirakva fa építő kockákból

A legjobb ötlet, ha lejegyezzük a leginkább releváns kulcsszavakat

Kulcsszókutatás: a megfelelő kulcsszavak meghatározása

Jó pár weboldal áll rendelkezésre, ha bővíteni szeretnénk a kulcsszó listánkat vagy megnézni, mennyire populárisak az általunk választott szavak. A Google például rendelkezik egy saját eszközzel, ami része a Google Ads szolgáltatásnak, ezt Google Keyword Planner vagy Google Kulcsszótervező néven lehet elérni. Ugyanakkor vannak más, teljesen ingyenes megoldások is, mint például az Übersuggest vagy a Keywordtool.io.

További kulcsszó ötletek

További kulcsszavakat is lehet találni a Google keresője segítségével. Ehhez elég, ha elkezdjük begépelni a minket érdeklő témát a keresőbe, s az automata kiegészítés már mutatja, mire keresnek rá a legtöbben. Egy-egy kulcsszóra rákeresve pedig az oldal alján további kulcsszó javaslatok találhatók meg.

Amire lényegében törekedni kell, hogy olyan szócsoportokat tudjunk kialakítani, amik mögött ugyanaz a tartalom van. Például, ha SEO tippekről akarunk írni kezdőknek, ilyen csoportosításokat alkalmazhatunk:

  • SEO tippek kezdőknek
  • Kezdőknek SEO tippek
  • SEO alapok 2019-ben
  • Keresőoptimalizálás tippek kezdőknek
  • Kezdőknek keresőoptimalizálási tippek
  • SEO alapok

A jelentéstartalom ezek mögött a szavak mögött lényegében ugyanaz. Innentől egy szócsoport minden egyes tagja tovább optimalizálható a pontos tartalomhoz mérten. Így a keresőmotor a szövegünket a legszélesebb értelmében rangsorolja.

Tipp 1: Érdemes megpróbálni azok fejével gondolkozni, akiknek a szöveget szánjuk és eszerint megírni a listánkat.

Tipp 2: A legelterjedtebb nézett szerint egy adott kulcsszó a legoptimálisabb esetben a szöveg körülbelül 3%-át teszi ki.

Olvasd el cikkünk a Google RankBrain algoritmusáról is, hogy lásd, merre fejlődik tovább a SEO szövegírás:

2. Az oldalak nevének optimalizálása

Amint a kulcsszavak listája elkészült, érdemes optimalizálni a weblapunkon található oldalak neveit. Ezt a háttérben kell elvégezni a HTML <title> résznél, nem a tényleges címet szerkesztjük, ami megjelenik az oldalon. A legtöbb weboldal szolgáltató rendelkezik saját HTML szerkesztővel, de ha használunk SEO plugin-t, akkor azzal is megoldható.

Ezzel arra törekszünk, hogy organikusan építsük be kulcsszavainkat az oldal címébe. Az oldalnak a címe az, ami megjelenik a keresőmotorok listájában. Ezért érdemes minél informatívabbá tenni és megpróbálni elérni, hogy a keresést elvégző személy rákattintson.

Például egy vállalkozás esetében érdemes már a címben is feltüntetni, hogy mit ajánl az adott cég, hol teszi mindezt és ki a cég meghatározó embere. Tehát érdemes olyan kulcsszavakat választani, amik tömören leírják a szolgáltatást, jelzik, hol található a vállalkozás és megnevezik magát a céget.

Ideális esetben a legfontosabb kulcsszó kerül a cím elejére. Ezzel lehet növelni a klikkek számát és a keresőmotorok által kiosztott besorolást is. Érdemes olyan elemeket is beépíteni a címbe, amik meggyőzik a keresőt, hogy kattintson. Nézzünk meg egy konkrét vállalkozást:

Villanyszerelő Budapesten – András Villamossági Kft

Kicsit átalakítva:

Bojler szerelés – ingyenes kiszállás – András Villamossági Kft

Villanyszerelő vészhelyzetre – 0-24 elérhető – András Villamossági Kft

A két elem, ami be lett építve a címbe inkább marketing, mint konkrét SEO. Ezekre a részekre is szükség van a nagyobb oldallátogatottság érdekében. Ne feledkezzünk meg róla, hogy a keresőmotorok által kiadott találatlisták lényegében reklámok.

A Google találati listája a keresőoptimalizálás kulcsszóra

A Google találati listája, angolul SERP

Tipp: A Google jelenlegi keresőmotorja a weblapok címeinek csak az első hatvanöt karakterét jeleníti meg, így érdemes ezt szem előtt tartani. Tehát a cím optimális hossza 55-65 karakter. Így kihasználható a rendelkezésre álló keret, amit túllépni nem érdemes.

3. A weboldal tartalmának optimalizálása

Amint a weboldalunk címét és meta leírását rendbe szedtük, érdemes a tartalmat is optimalizálni. A lista, amit megírtunk, elegendő kulcsszóval szolgál, hogy tovább haladhassunk. A következő lépés, hogy ezeket a szavakat organikusan beépítsük a tartalomba.

Egy online oldalnak sok különböző komponense van:

  • Címsorok – H1, H2, H3 stb.
  • Szövegtest – a szöveg az oldalon.
  • Képek – amik segítik a befogadást.

Legelőször is érdemes a címsorokba beleépíteni a megfelelő kulcsszavakat. Természetesen nem kell erőltetetten belegyömöszölni kulcsszavakat olyan helyekre, ahonnan kitűnnek. Érdemes megőrizni a szöveg természetes olvashatóságát.

Másodikként érdemes megírni az oldal szövegét, ahogy jön. A legfontosabb továbbra is, hogy a leírtak informatívak, relevánsak és jól olvashatóak legyenek. Ha elkészültünk vagy már kész szöveggel dolgozunk, akkor az első visszaolvasásnál megtalálhatjuk azokat a helyeket, ahova érdemes betűzni a kulcsszavakat.

Végül érdemes a figyelmet a képekre fordítani. Itt elsősorban a képek nevét, az alt szöveget és a kép leírását kell figyelembe venni. Nagyban elő tudja segíteni egy szöveg befogadását, ha a képek releváns tartalmak közelében szerepelnek.

Tipp: A címsorok, szöveg és képek tekintetében érdemes úgy optimalizálni, hogy minél szélesebb körben válhasson hivatkozhatóvá az oldal.

4. A mondatok hossza

Érdemes számontartani, milyen hosszúra sikeredtek a szövegünkben az egyes részek. Nyelvtől függően az ideális hossza egy mondatnak szavakban mérve tizenöt és húsz szó között mozog. Ha a szövegünkben található mondatok 25%-a hosszabb, mint húsz szó, akkor mindenképpen le kell rövidíteni azokat.

Miért is? Az olvashatóság nagyon fontos szempont az SEO szemszögéből. A Google és az olvasók is azokat a tartalmakat szeretik, ami olvasmányos, informatív és könnyű megérteni. A hosszú mondatokat tartalmazó szövegeket nehezebb befogadni és olvasás közben nyomon követni. Sokan elveszítik az adott rész közlésének a lényegét, mire a végére érnek.

Ha a hosszú mondatok egymás után sorjáznak az olvasó jó eséllyel nem képes befogadni a tartalmat. Arról nem is beszélve, hogy akár szimplán félbe is szakíthatja az olvasást. Ez nem az az élmény, amit a legtöbb oldal közvetíteni akar és ebből a Google sem kivétel.

Tipp: Amennyiben a weboldalunkon felhasznált szöveg túl sok hosszú mondatot tartalmaz érdemes tagolni. A legtöbbször egyszerűen elég, ha a vesszők helyére pontot teszünk, de ügyeljünk a szöveg logikai kohéziójára.

5. Releváns linkek építése

A linkek építése kritikus eleme annak, mennyi forgalmat tud generálni egy adott oldal. Főleg, ha gyakran használt, elterjedt kulcsszavakat használunk. Ugyanakkor meg kell említeni, hogy a linképítésnek rossz hírneve van – néha jogosan. A linkek pont annyit tudnak ártani, mint használni a keresőmotorok szemszögéből.

Ahhoz, hogy megfelelő látogatottsága legyen egy oldalnak, mindenképpen szükség van a jól megválasztott linkek kapcsolódására az adott felülethez. Ezek a linkek segítenek a Google és más keresőmotorok számára meghatározni egy oldalnak a fontosságát és ezáltal a találatlistában elfoglalt helyét.

A SEO részei angolul, köztük a linképítéssel

A linképítés a SEO fontos része

Ha bármilyen kételyünk lenne is a linkek hasznosságáról érdemes megfogadni a Google saját tanácsát: ”a legjobb ha más oldalak kapcsolhatók a sajátjához”.

A Google így fejti ki mindezt:

”A linkek segítenek a keresőinknek megtalálni az Ön oldalát és így nagyobb nyilvánosságot tudunk biztosítani a találatok között. Amikor a Google visszaadja egy keresés találatait a motor szofisztikált szövegegyezési technikákat alkalmaz, hogy releváns és fontos tartalmat biztosítson. A Google keresőmotor számára egy link, ami A weboldalról B weboldalra mutat, úgy lesz értelmezve, mint egy ajánlás A részéről B részére. Az ajánlások, amik olyan oldalakról érkeznek, amit a motor már ellátott a ”lényeges” címkével előnyben részesülnek a találatok listázásánál és segítenek abban, hogy más oldalak is fontosak legyenek.”

Szóval egy jó és releváns link egy szavazatnak számít. Az egyetlen hátulütője az lehet a linkek használatának, ha nem a megfelelő weboldalakhoz kapcsoljuk a sajátunkat.

Tipp: Alaposan válogassuk meg, milyen oldalakhoz kívánjunk kapcsolni a sajátunkat.

Bónusz tipp: regisztrálni a Google Search Console-ba

Mindenképpen érdemes a weboldalunkat regisztrálni a Google Search Console-ba. Ezzel az eszközzel olyan diagnosztikákhoz férhetünk hozzá, amik segítenek javítani a saját weblapunk helyezését a híres kereső találatai között. Ezek az információk közvetlenül a keresőmotorból érkeznek, így nehéz lenne hasznosabb forrást találni.

Összefoglaló

Öt tipp, amit akár a teljesen kezdők is felhasználhatnak az oldaluk SEO-jának javítására:

  1. Kutatás és lényeges kulcsszavak
  2. Az oldalak nevének optimalizálása
  3. A weboldal tartalmának optimalizálása
  4. A mondatok hossza
  5. Releváns linkek építése

Ezek volnának a legalapvetőbb lépések, amit bárki megtehet, hogy növelje a helyezését a keresőmotorok találati listáján és a weboldal látogatottságát. Gyakran a SEO-ba fektetett idő és energia már 20%-a is meghozza a várt eredmények 80%-át.

Magánoldalaknak és közepes vállalkozásoknak ezek az egyszerű lépések nagyban segíthetnek, hogy nagyobb látogatottságra tegyenek szert és jobb helyezéseket érhessenek el az organikus találatok listáján.

Kategória: SEO blog

Császár Viktor István

2011 óta dolgozom az online marketing és a keresőoptimalizálás világában, 2015-ben alapítottam meg saját szövegíró vállalkozásom. SEO-ban, online marketingben, angol és magyar nyelvű szövegírásban tudunk segíteni az ügyfeleinknek.