Keresőoptimalizálás

A szerzőről:

Mielőtt elkezdenénk, a Moz.com inspirációja alapján beszúrnék ide egy piramist, mely a SEO munkádat jól jellemzi. Ez mutatja azokat a feladatokat, melyeket el kell végezned, és a szintek mindenhol egymásra épülnek. Míg az alsóbb piramis szintek ahhoz kellenek, hogy a weboldaladat egyáltalán fel tudják térképezni a Google keresőrobotjai, a felsőbb szintek már abban segítenek, hogy kitűnj a többiek közül, és kihozd a maximumot a keresőoptimalizálási munka során:

keresőoptimalizálási piramis

 

a keresőoptimalizálás (SEO) munkád felépítése, inspiráció: Moz.com

Ha most a piramis még nem minden részletben világos, akkor ne keseredj el, ez az útmutató mindent elmagyaráz.

1. rész: SEO alapok – Mi az a keresőoptimalizálás és miért fontos?

Ahhoz, hogy megértsd a keresőoptimalizálás fontosságát, meg kell értened, hogyan működik, és miért fontos a számodra. Ebben a részben áttekintést kaphatsz az alapokról, melyek nélkül elveszve bolyonganál a haladóbb részek között.

1.1. Mi az a SEO?

A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés rövidítése, amelyet magyarul keresőoptimalizálás néven ismerünk. A SEO-t itthon szeó-nak ejtjük, régebbi motorosok gyakran hívják seó-nak, külföndön pedig esz-í-ó a helyes kiejtése.

A SEO, a keresőoptimalizálás egy olyan szakma, megoldások összessége, melynek célja, hogy a weboldaladra ingyenes látogatókat tereljen a Google keresőt használó felhasználók közül. Közben természetesen ismertté is teszi a termékedet, márkanevedet a látogatók előtt, és felépíti a hitelességedet is.

Több részre lehet bontani:

 

    • Technikai SEO: ez a terület szól arról, hogy a weboldalad technikai szempontból rendben legyen, be legyen állítva.

    • On-page (on-site) SEO: ez a terület foglalkozik azza, hogy a megfelelő tartalmi elemek megjelenjenek, vagy ha már jelen vannak, akkor optimalizálásra kerüljenek.

    • Off-page (off-site) SEO: ez minden olyan megoldás, ami a weboldaladon kívül történik, kiemelt szerepet szánva a linképítés számára is.

Melyik a legfontosabb terület? A technikai SEO, vagy on-page SEO vagy az off-page SEO? Igazából mindhárom terület fontos, és egy valódi SEO szakértő tud is gondoskodni róluk.

A technikai SEO-ra nem érdemes túl sok erőforrást pazaolni, mert a modern CMS-ek, mint például a WordPress, már alapvetően jól vannak beállítva. A baj akkor szokott bekövetkezni, ha rossz a tárhelyszolgáltató, vagy lassú a weboldal. Ez utóbbi már a weboldal SEO teljesítményének káráre megy. A WordPress példánál maradva, idővel a bővítmények vagy sablonok elavulnak, inkompatibilissá válnak a weboldallal vagy akár össze is akadhatnak egymással. Ráadásul a sok bővítmény teljesen be tudja lassítani a weboldalt, ami a technikai SEO egyik fontos vizsgálati területe. Egy SEO szakember ezeket a problémákat már tapasztalat alapján is felismeri.

Nagyon fontos az on-page SEO, hiszen megfelelő tartalom és SEO elemek beállítása nélkül ma már nem lehet jó helyen egy weboldal a SEO és az online marketing területén. Egy online marketing szakember erős SEO tudással tudja, hogyan kell működnie egy jó tartalomnak, hogy megkapja az őt megillető helyét a Google-ben. Ez a terület fontosabb a technikai keresőoptimalizálásnál, és kiemelt részt jelent minden SEO tanácsadás során.

Az off-page SEO adja a másik fontos pillért, hiszen az a gyakorlati tapasztalat, hogy megfelelő linkek nélkül ma már nem lehet elérni top pozíciókoat a Google találati listáján. Így működik a Google algoritmus már a megalkotása óta, és az azóta eltelt időben a minőségi és releváns link még nagyobb szerepet kapott. Egy SEO audit mindig feltárja az oldalra mutató linkek mennyiségét és minőségét, és a SEO szakértő cselekedni tud, ha ezen a téren változásra van szükség.

A keresőoptimalizálás célja végső soron annak biztosítása, hogy a weboldal technikai SEO része rendben legyen, és utána lehessen dolgozni az on-page SEO és az off-page SEO részen. Egymással párhuzamosan, és folyamatosan.

1.2. Ki az a SEO szakember?

A SEO szakember olyan szakértő, aki folyamatosan nyomon követi a Google újdonságait, több éves, évtizedes tapasztalattal rendelkezik a keresőoptimalizálási piacon. Őt bízhatod meg a saját weboldalad teljes keresőoptimalizálási feladatainak elvégzésével, de akár tanácsokat is kérhetsz tőle, ha saját megad végeznéd el a feladatokat.

A SEO szakember lételeme az adat. A keresőoptimalizálás olyan szakma, amikor a felgyűlt tapasztalatra alapozva a szakértő elvégzi a tennivalókat, folyamatosan méri az eredményeket, majd ennek megfelelően változtat vagy folytatja a munkálatokat. A keresőoptimalizálás nem teljes az eredmények folyamatos kiértékelése nélkül, emiatt nagyon sok SEO szakember érkezik műszaki területről (informatika, mérnök) vagy valamilyen rokon szakmából, hiszen az ilyen emberek rajonganak a számokért.

Egy keresőoptimalizálási szakértő elsődlegesen a Google algoritmus ismerete alapján végzi feladatát. De figyeli a felhasználói élményt, és töviről-hegyire tudja, hogy hogyan működik a keresőoptimalizálás. Sőt, mivel a Google algoritmus folyamatosan változik, ezért rendkívüli módon naprakésznek kell lennie ebben a szakmában, és figyelni a Google által kiadott híreket, az iparági források nyilatkozatait, és főleg, sokat mérni. Ebből vonhatók le azok a következtetések, amelyekkel az organikus találatok jobbá tehetők. Az organikus találatok azok a helyek a Google találati listáin, amelyek nem fizetettek, nem a Google Ads pozíciókat mutatják.

Apropó Google Ads: bár a fizetett Google hirdetések alapvetően nem tartoznak a Google keresőoptimalizálás körébe, sok SEO szakember ehhez a területhez is ért. Ez az online marketing egy másik része, de komoly tapasztalatra lehet benne szert tenni az évek során.

1.3. Mi az a keresőmotor?

A kereső vagy keresőmotor egy olyan weboldal és a mögötte álló szoftverek, programkódok és más dolgok összessége, melyet arra használnak az emberek, hogy weboldalakat találjanak meg. A Google.hu is ilyen kereső, ahova, ha beírod, amire szükség van, akkor találatokat kapsz.

A Google például számos nyelven tart fenn keresőket, a magyar Google a google.hu webcímen érhető el, az osztrák a google.at-n, a német a google.de-n és így tovább.

Amikor rákeresen valamire a keresőben, eltérő találatokat kaphatsz a különféle nyelvi változatokban, emiatt kiemelten fontos, hogy például az eredmények követésekor a neked legjobb Google változatot figyeld. Például, ha a magyar vásárlókat célzod, akkor a weboldalad teljesítményét a google.hu találati között figyeld, és ne például a google.at-n. Természetesen akárhány Google nyelvi változatban követheted az eredményeid, de általában csak egyetlen nyelv elég.

1.4. Mi az a találati lista?

Amikor a Google keresőt használod, megadsz valamilyen téged érdeklő kifejezést, és megnyomod az entert, akkor a Google létrehoz neked egy listát, melyen weboldalak vannak. Ez a találati lista, angolul Search Engine Results Page, amit SERP-nek is rövidítenek.

A neve jól mutatja, mi az a találati lista. A találati lista szó szerint egy lista, amin olyan weboldalak láthatók, amelyek a Google szerint választ adnak a keresésedre.

Egy érdekesség, hogy amikor a böngésződ címsorába írsz egy kifejezést, akkor is keresést hajtasz végre, mert a modern böngészők ilyenkor átirányítanak egy keresőhöz. A Mozilla Firefox böngésző megállapodást kötött a Google-lel, ezért ilyenkor mindig a nyelvednek megfelelő, neked a google.hu kereső jön be. A Chrome böngésző a Google tulajdona, ezért ez alapból a Google keresőt használja, az Edge böngésző pedig a Microsoft Bing keresőjét. Amikor mobiltelefonon keresel rá dolgokra, az Androidos telefonok szintén a Google keresőt használják, mert az Android is a Google találmánya. Az Apple iOS telefonok pedig az Apple keresőjét használják.

Visszatérve a találati listára, fontos tudnod, hogy nincs univerzális változat belőle, nagyon sokféle dologtól függ, hogy neked a Google egy adott pillanatban milyen találatokat állít össze. Ebben például szerepet játszik az is, hogy korábban milyen dolgokra kerestél rá a Google keresőben, a fizikai lokációd, a nyelved, a keresési szándékod, az időpont és még kismillió dolog. Emiatt nem is kell meglepődnöd, ha eltérő napszakokban vagy másféle eszközről netezve akár jelentősen eltérő találati listát kapsz.

Ha megnézed a találati listát, az alábbi képhez hasonló változatot fogsz találni. Én rákerestem az angol szövegírás kifejezésre, és a Google az alábbi találatokat adta vissza:

találati lista (SERP)

Az első elem rajta speciális, ebből több is lehet, és a kis HIRDETÉS címke különbözteti meg. A Szövegírás szenvedéllyel elnevezésű listaelem egy hirdetés, amiért valaki fizet, hogy a találati lista tetején jelenjen meg. Az ilyen hirdetések nem tartoznak a SEO égisze alá, hiszen ez a PPC, a fizetett hirdetések témaköre, ahol nincs szükséged keresőoptimalizálási tudásra, csupán csak fizetned kell a Google-nek, aki mutatja a reklámod.

Az első igazi találat a listán az Angol szövegírás és copywriting, ami a mi egyik szolgáltatásunk. Ezt pirossal be is karikáztam neked. Én sokat tettem azért, hogy az angol szövegírás kulcsszóra a találati lista tetejére kerüljek, amit a mellékelt ábra alapján teljes siker koronázott.

Nézzük meg közelebbről a pirossal bekarikázott elemet közelebbről is:

találati lista közelebbről

Az 1. ponttal jelölt rész a weboldalam URL-je, ami a tartalomkeszites.hu. Mögötte látható az aloldal elérhetősége, mely lemásolja az URL struktúrát. Erről egyelőre elég ennyit tudnod, mivel az alapoknál még nincs kiemelt fontossága. Amit viszont rögtön megtudsz, az az, hogy a találat a tartalomkeszites.hu webhelyről látható, amivel a Google segíti a webhelyem megismerését.

A 2. pont a nagyon fontos rész, ez ugyanis a SEO cím (SEO title). Ezt minden oldalrészednél, cikkednél, aloldaladnál stb. te tudod megadni, és az egyik legfontosabb meta elem. A SEO címnek két fő feladata van, a benne felhasznált kulcsszavakat a Google felhasználja arra, hogy kitalálja, vajon ez a tartalom mennyire ad jó választ a keresést végrehajtó felhasználónak. A másik fő feladata, hogy megragadja a látogató figyelmét a találati listán, hiszen nem elég felkerülni a listára, el is kell érni, hogy a keresést végrehajtó rá is kattintson a találatra.

A 3. pont a meta leírás (meta description). Ezt is megadhatod minden egyes tartalmadnál, a benne lévő kulcsszavakat a Google nem használja fel, hogy eldöntse, mennyire megfelelő a tartalom a keresést végrehajtó személy számára. Viszont, mivel látható a találati listán, ha jó leírást írsz, akkor a keresést végrehajtó kedvet kaphat arra, hogy rákattintson és ellátogasson a weboldalra. Ahogy azt látod, a Google nem minden esetben használja az általad megadott meta leírást, az én esetemben is most inkább generált egy másik leírást, és azt mutatja a találati listán.

A 4. pontban látható elemeket a Google kereső automatikusan vette ki a webhelyemről, ezek címsorok a szövegben, és a Google szerint fontos extrát adnak hozzá a találati listára.

A SEO szakember egyik kiemelt feladata, hogy a kulcsszókutatás során megismert kulcsszavak segítségével olyan SEO címet írjon, ami segít neked jobb helyet elfoglalni a találati listákon, de egyben vonzó legyen az emberi tekintet számára is a kattintáshoz.

1.4.1. Mi a különbség a PPC és a SEO között?

A fentiekhez kapcsolódik egy nagyon gyakori kérdés, amihez egy kicsit vissza kell térnünk a találati listáról készített képhez:

SEO vs PPC hirdetések

Itt az első találat a fizetett hirdetés, amiben a PPC szakértő tud segíteni. A második az organikus találati, amiben pedig a SEO szakértő tud segíteni. Fontos megérteni a köztük lévő alapvető eltéréseket.

A PPC vagy esetünkben a Google hirdetés arról szól, hogy a Google számára fizetünk azért, hogy a találati lista tetején mutassa a hirdetésünk. Amint a hirdetést jóváhagyta a Google, azonnal meg is jelenhet a találatok között. Ez egészen addig így történik, míg a reklámra költhető pénzünk el nem fogy. Sajnos a fizetett hirdetések helye véges, jelenlegi állás szerint maximum 7 lehet, ezért ha egy-egy több pénzt hozó kifejezésre többen hirdetnének, akkor licitálniuk kell.

A Google rendszerében nem a megjelenések után fizetsz, hanem akkor, ha egy látogató rákattint a hirdetésre. Egy-egy kattintás ára attól függ, hogy mennyien licitálnak rá, az 50 Ft/kattintás ártól akár az 1000 Ft/kattintás árig vagy magasabbra is kúszhat. Ez azt jelenti, hogy ha például egy olyan sokak által keresett kifejezésre hirdetsz, mint a sürgősségi duguláselhárítás, akkor akár 1000 Ft-ot is fizethetsz egy kattintásért a Google találati listán. Feltöltesz 100 ezer forintot a hirdetési egyenlegedre, ami elég 100 kattintásra, és az érdeklődők tekintélyes része nem fog rendelni tőled semmit.

A PPC hirdetések két nagy hátránya már most jól látható: addig jelenik csak meg a hirdetésed, míg a pénzed el nem fogy. A másik, hogy a versenytársak előszeretettel kattintgatnak egymás hirdetéseire, hogy elfogyasszák a másik hirdetési egyenlegét, ezzel kárt okozva neki. Bár a Google valamilyen szintű védelmet ad ez ellen, a top szakmáknál valós veszély, hogy a kattintók jó része a konkurencia.

Ezzel szemben a képen a SEO-val megjelölt találat az organikus, ami azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálásban elért eredményeim alapján került a találati lista élére. Hátránya, hogy folyamatos munka kellett hozzá, míg az angol szövegírás aloldalunk nulláról a találati lista tetejére került, ami bizony időbe és pénzbe kerül. Hatalmas előnye viszont, hogy az esetleges kisebb ingadozásoktól eltekintve addig ott is marad, míg a konkurenciám nem győzi le a saját SEO munkájával. Ez hosszú idő is lehet, miközben nem kell költenem a pénzem, mint a hirdetéseknél, az organikus találat ugyanis nem pénzért került oda. A versenytársak is nyugodtan kattinthatnak a linkre, hiszen nem fogy semmilyen hirdetési keretem, az egyetlen eredménye az lesz, hogy meglátogatják a weboldalam.

Összefoglalva: ha azonnal a találati listák tetejére akarsz kerülni, akkor vásárolj Google hirdetéseket. Itt már csak le kell győznöd a licitben a versenytársakat (a legtöbbet fizetni a kattintásért), és addig jelenik meg a hirdetésed, míg el nem fogy a pénzed. Ha hosszabb távra hajtasz, akkor fektess inkább a keresőoptimalizálási munkába, hiszen a top pozíciókba került tartalmad jellemzően hosszú ideig ott is marad, miközben már nem kell költened rá.

Gyakran ismételt kérdések

Mi az a robots.txt?

A robots.txt segítségével adható meg az, hogy mit engedélyezünk a Google feltérképező robotjai, illetve más szogláltatások robotjai számára az oldalunkon, és mit nem. Laikjusként nem érdemes vele foglalkozni, mert véletlenül akár ki is tilthatjuk a weboldalunkat a Google láthatósága alól. De egy SEO szakember megfelelően tudja kezelni.

Mi az a Google Pagespeed Insights?

A Google Pagespeed Insights egy sebessmérő és analitikai eszköz, melyet felhasználhatunk a weboldlunk tesztelésére és a technikai SEO rendbe tételére. Sok szakértő használja a SEO elemzés során.

Mennyibe kerül a SEO?

Hogy mennyibe kerül a SEO, az mindig az adott céloktól függ. Havi pár tízezer forint semmiképp sem elég, mivel a minél előkelőbb helyekhez tartalom és linképítés is szükséges. Ezeket ráadásul hónapokig, sokszor akár egy évig is biztosítani kell, hogy a kívánt cél elréhető legyen. Extrém verseny esetén pedig még ennél több muinkára is szükség lehet.

Írj nekünk üzenetet!