Üdvözlet, én Császár Viktor vagyok, és én fogom bemutatni neked azt, hogy mi az a keresőoptimalizálás (SEO), hogyan jutatthatod el a weboldalad a Google találati listájának első helyeire akár saját magad is, és mit kell tudni erről az egész szakmáról.

Ez az nagyon részletes útmutató és gyakorlati terv folyamatosan fejlődik, ezért érdemes gyakran visszanézned, ha elakadsz vagy segítségre van szükséged.


Mielőtt elkezdenénk, a Moz.com inspirációja alapján beszúrnék ide egy piramist, mely a SEO munkádat jól jellemzi. Ez mutatja azokat a feladatokat, melyeket el kell végezned, és a szintek mindenhol egymásra épülnek. Míg az alsóbb piramis szintek ahhoz kellenek, hogy a weboldaladat egyáltalán fel tudják térképezni a Google keresőrobotjai, a felsőbb szintek már abban segítenek, hogy kitűnj a többiek közül, és kihozd a maximumot a keresőoptimalizálási munka során:

keresőoptimalizálási piramis
a keresőoptimalizálás (SEO) munkád felépítése, inspiráció: Moz.com

Ha most a piramis még nem minden részletben világos, akkor ne keseredj el, ez az útmutató mindent elmagyaráz.

1. rész: SEO alapok – Mi az a keresőoptimalizálás és miért fontos?

Ahhoz, hogy megértsd a keresőoptimalizálás fontosságát, meg kell értened, hogyan működik, és miért fontos a számodra. Ebben a részben áttekintést kaphatsz az alapokról, melyek nélkül elveszve bolyonganál a haladóbb részek között.

1.1. Mi az a SEO?

A SEO az angol Search Engine Optimization kifejezés rövidítése, amelyet magyarul keresőoptimalizálás néven ismerünk. A SEO-t itthon szeó-nak ejtjük, régebbi motorosok gyakran hívják seó-nak, külföndön pedig esz-í-ó a helyes kiejtése.

A SEO, a keresőoptimalizálás egy olyan szakma, megoldások összessége, melynek célja, hogy a weboldaladra ingyenes látogatókat tereljen a Google keresőt használó felhasználók közül. Közben természetesen ismertté is teszi a termékedet, márkanevedet a látogatók előtt, és felépíti a hitelességedet is.

Több részre lehet bontani:

  • Technikai SEO: ez a terület szól arról, hogy a weboldalad technikai szempontból rendben legyen, be legyen állítva.
  • On-page (on-site) SEO: ez a terület foglalkozik azza, hogy a megfelelő tartalmi elemek megjelenjenek, vagy ha már jelen vannak, akkor optimalizálásra kerüljenek.
  • Off-page (off-site) SEO: ez minden olyan megoldás, ami a weboldaladon kívül történik, kiemelt szerepet szánva a linképítés számára is.

Melyik a legfontosabb terület? A technikai SEO, vagy on-page SEO vagy az off-page SEO? Igazából mindhárom terület fontos, és egy valódi SEO szakértő tud is gondoskodni róluk.

A technikai SEO-ra nem érdemes túl sok erőforrást pazaolni, mert a modern CMS-ek, mint például a WordPress, már alapvetően jól vannak beállítva. A baj akkor szokott bekövetkezni, ha rossz a tárhelyszolgáltató, vagy lassú a weboldal. Ez utóbbi már a weboldal SEO teljesítményének káráre megy. A WordPress példánál maradva, idővel a bővítmények vagy sablonok elavulnak, inkompatibilissá válnak a weboldallal vagy akár össze is akadhatnak egymással. Ráadásul a sok bővítmény teljesen be tudja lassítani a weboldalt, ami a technikai SEO egyik fontos vizsgálati területe. Egy SEO szakember ezeket a problémákat már tapasztalat alapján is felismeri.

Nagyon fontos az on-page SEO, hiszen megfelelő tartalom és SEO elemek beállítása nélkül ma már nem lehet jó helyen egy weboldal a SEO és az online marketing területén. Egy online marketing szakember erős SEO tudással tudja, hogyan kell működnie egy jó tartalomnak, hogy megkapja az őt megillető helyét a Google-ben. Ez a terület fontosabb a technikai keresőoptimalizálásnál, és kiemelt részt jelent minden SEO tanácsadás során.

Az off-page SEO adja a másik fontos pillért, hiszen az a gyakorlati tapasztalat, hogy megfelelő linkek nélkül ma már nem lehet elérni top pozíciókoat a Google találati listáján. Így működik a Google algoritmus már a megalkotása óta, és az azóta eltelt időben a minőségi és releváns link még nagyobb szerepet kapott. Egy SEO audit mindig feltárja az oldalra mutató linkek mennyiségét és minőségét, és a SEO szakértő cselekedni tud, ha ezen a téren változásra van szükség.

A keresőoptimalizálás célja végső soron annak biztosítása, hogy a weboldal technikai SEO része rendben legyen, és utána lehessen dolgozni az on-page SEO és az off-page SEO részen. Egymással párhuzamosan, és folyamatosan.

1.2. Ki az a SEO szakember?

A SEO szakember olyan szakértő, aki folyamatosan nyomon követi a Google újdonságait, több éves, évtizedes tapasztalattal rendelkezik a keresőoptimalizálási piacon. Őt bízhatod meg a saját weboldalad teljes keresőoptimalizálási feladatainak elvégzésével, de akár tanácsokat is kérhetsz tőle, ha saját megad végeznéd el a feladatokat.

A SEO szakember lételeme az adat. A keresőoptimalizálás olyan szakma, amikor a felgyűlt tapasztalatra alapozva a szakértő elvégzi a tennivalókat, folyamatosan méri az eredményeket, majd ennek megfelelően változtat vagy folytatja a munkálatokat. A keresőoptimalizálás nem teljes az eredmények folyamatos kiértékelése nélkül, emiatt nagyon sok SEO szakember érkezik műszaki területről (informatika, mérnök) vagy valamilyen rokon szakmából, hiszen az ilyen emberek rajonganak a számokért.

Egy keresőoptimalizálási szakértő elsődlegesen a Google algoritmus ismerete alapján végzi feladatát. De figyeli a felhasználói élményt, és töviről-hegyire tudja, hogy hogyan működik a keresőoptimalizálás. Sőt, mivel a Google algoritmus folyamatosan változik, ezért rendkívüli módon naprakésznek kell lennie ebben a szakmában, és figyelni a Google által kiadott híreket, az iparági források nyilatkozatait, és főleg, sokat mérni. Ebből vonhatók le azok a következtetések, amelyekkel az organikus találatok jobbá tehetők. Az organikus találatok azok a helyek a Google találati listáin, amelyek nem fizetettek, nem a Google Ads pozíciókat mutatják.

Apropó Google Ads: bár a fizetett Google hirdetések alapvetően nem tartoznak a Google keresőoptimalizálás körébe, sok SEO szakember ehhez a területhez is ért. Ez az online marketing egy másik része, de komoly tapasztalatra lehet benne szert tenni az évek során.

1.3. Mi az a keresőmotor?

A kereső vagy keresőmotor egy olyan weboldal és a mögötte álló szoftverek, programkódok és más dolgok összessége, melyet arra használnak az emberek, hogy weboldalakat találjanak meg. A Google.hu is ilyen kereső, ahova, ha beírod, amire szükség van, akkor találatokat kapsz.

A Google például számos nyelven tart fenn keresőket, a magyar Google a google.hu webcímen érhető el, az osztrák a google.at-n, a német a google.de-n és így tovább.

Amikor rákeresen valamire a keresőben, eltérő találatokat kaphatsz a különféle nyelvi változatokban, emiatt kiemelten fontos, hogy például az eredmények követésekor a neked legjobb Google változatot figyeld. Például, ha a magyar vásárlókat célzod, akkor a weboldalad teljesítményét a google.hu találati között figyeld, és ne például a google.at-n. Természetesen akárhány Google nyelvi változatban követheted az eredményeid, de általában csak egyetlen nyelv elég.

1.4. Mi az a találati lista?

Amikor a Google keresőt használod, megadsz valamilyen téged érdeklő kifejezést, és megnyomod az entert, akkor a Google létrehoz neked egy listát, melyen weboldalak vannak. Ez a találati lista, angolul Search Engine Results Page, amit SERP-nek is rövidítenek.

A neve jól mutatja, mi az a találati lista. A találati lista szó szerint egy lista, amin olyan weboldalak láthatók, amelyek a Google szerint választ adnak a keresésedre.

Egy érdekesség, hogy amikor a böngésződ címsorába írsz egy kifejezést, akkor is keresést hajtasz végre, mert a modern böngészők ilyenkor átirányítanak egy keresőhöz. A Mozilla Firefox böngésző megállapodást kötött a Google-lel, ezért ilyenkor mindig a nyelvednek megfelelő, neked a google.hu kereső jön be. A Chrome böngésző a Google tulajdona, ezért ez alapból a Google keresőt használja, az Edge böngésző pedig a Microsoft Bing keresőjét. Amikor mobiltelefonon keresel rá dolgokra, az Androidos telefonok szintén a Google keresőt használják, mert az Android is a Google találmánya. Az Apple iOS telefonok pedig az Apple keresőjét használják.

Visszatérve a találati listára, fontos tudnod, hogy nincs univerzális változat belőle, nagyon sokféle dologtól függ, hogy neked a Google egy adott pillanatban milyen találatokat állít össze. Ebben például szerepet játszik az is, hogy korábban milyen dolgokra kerestél rá a Google keresőben, a fizikai lokációd, a nyelved, a keresési szándékod, az időpont és még kismillió dolog. Emiatt nem is kell meglepődnöd, ha eltérő napszakokban vagy másféle eszközről netezve akár jelentősen eltérő találati listát kapsz.

Ha megnézed a találati listát, az alábbi képhez hasonló változatot fogsz találni. Én rákerestem az angol szövegírás kifejezésre, és a Google az alábbi találatokat adta vissza:

találati lista (SERP)

Az első elem rajta speciális, ebből több is lehet, és a kis HIRDETÉS címke különbözteti meg. A Szövegírás szenvedéllyel elnevezésű listaelem egy hirdetés, amiért valaki fizet, hogy a találati lista tetején jelenjen meg. Az ilyen hirdetések nem tartoznak a SEO égisze alá, hiszen ez a PPC, a fizetett hirdetések témaköre, ahol nincs szükséged keresőoptimalizálási tudásra, csupán csak fizetned kell a Google-nek, aki mutatja a reklámod.

Az első igazi találat a listán az Angol szövegírás és copywriting, ami a mi egyik szolgáltatásunk. Ezt pirossal be is karikáztam neked. Én sokat tettem azért, hogy az angol szövegírás kulcsszóra a találati lista tetejére kerüljek, amit a mellékelt ábra alapján teljes siker koronázott.

Nézzük meg közelebbről a pirossal bekarikázott elemet közelebbről is:

találati lista közelebbről

Az 1. ponttal jelölt rész a weboldalam URL-je, ami a tartalomkeszites.hu. Mögötte látható az aloldal elérhetősége, mely lemásolja az URL struktúrát. Erről egyelőre elég ennyit tudnod, mivel az alapoknál még nincs kiemelt fontossága. Amit viszont rögtön megtudsz, az az, hogy a találat a tartalomkeszites.hu webhelyről látható, amivel a Google segíti a webhelyem megismerését.

A 2. pont a nagyon fontos rész, ez ugyanis a SEO cím (SEO title). Ezt minden oldalrészednél, cikkednél, aloldaladnál stb. te tudod megadni, és az egyik legfontosabb meta elem. A SEO címnek két fő feladata van, a benne felhasznált kulcsszavakat a Google felhasználja arra, hogy kitalálja, vajon ez a tartalom mennyire ad jó választ a keresést végrehajtó felhasználónak. A másik fő feladata, hogy megragadja a látogató figyelmét a találati listán, hiszen nem elég felkerülni a listára, el is kell érni, hogy a keresést végrehajtó rá is kattintson a találatra.

A 3. pont a meta leírás (meta description). Ezt is megadhatod minden egyes tartalmadnál, a benne lévő kulcsszavakat a Google nem használja fel, hogy eldöntse, mennyire megfelelő a tartalom a keresést végrehajtó személy számára. Viszont, mivel látható a találati listán, ha jó leírást írsz, akkor a keresést végrehajtó kedvet kaphat arra, hogy rákattintson és ellátogasson a weboldalra. Ahogy azt látod, a Google nem minden esetben használja az általad megadott meta leírást, az én esetemben is most inkább generált egy másik leírást, és azt mutatja a találati listán.

A 4. pontban látható elemeket a Google kereső automatikusan vette ki a webhelyemről, ezek címsorok a szövegben, és a Google szerint fontos extrát adnak hozzá a találati listára.

A SEO szakember egyik kiemelt feladata, hogy a kulcsszókutatás során megismert kulcsszavak segítségével olyan SEO címet írjon, ami segít neked jobb helyet elfoglalni a találati listákon, de egyben vonzó legyen az emberi tekintet számára is a kattintáshoz.

1.4.1. Mi a különbség a PPC és a SEO között?

A fentiekhez kapcsolódik egy nagyon gyakori kérdés, amihez egy kicsit vissza kell térnünk a találati listáról készített képhez:

SEO vs PPC hirdetések

Itt az első találat a fizetett hirdetés, amiben a PPC szakértő tud segíteni. A második az organikus találati, amiben pedig a SEO szakértő tud segíteni. Fontos megérteni a köztük lévő alapvető eltéréseket.

A PPC vagy esetünkben a Google hirdetés arról szól, hogy a Google számára fizetünk azért, hogy a találati lista tetején mutassa a hirdetésünk. Amint a hirdetést jóváhagyta a Google, azonnal meg is jelenhet a találatok között. Ez egészen addig így történik, míg a reklámra költhető pénzünk el nem fogy. Sajnos a fizetett hirdetések helye véges, jelenlegi állás szerint maximum 7 lehet, ezért ha egy-egy több pénzt hozó kifejezésre többen hirdetnének, akkor licitálniuk kell.

A Google rendszerében nem a megjelenések után fizetsz, hanem akkor, ha egy látogató rákattint a hirdetésre. Egy-egy kattintás ára attól függ, hogy mennyien licitálnak rá, az 50 Ft/kattintás ártól akár az 1000 Ft/kattintás árig vagy magasabbra is kúszhat. Ez azt jelenti, hogy ha például egy olyan sokak által keresett kifejezésre hirdetsz, mint a sürgősségi duguláselhárítás, akkor akár 1000 Ft-ot is fizethetsz egy kattintásért a Google találati listán. Feltöltesz 100 ezer forintot a hirdetési egyenlegedre, ami elég 100 kattintásra, és az érdeklődők tekintélyes része nem fog rendelni tőled semmit.

A PPC hirdetések két nagy hátránya már most jól látható: addig jelenik csak meg a hirdetésed, míg a pénzed el nem fogy. A másik, hogy a versenytársak előszeretettel kattintgatnak egymás hirdetéseire, hogy elfogyasszák a másik hirdetési egyenlegét, ezzel kárt okozva neki. Bár a Google valamilyen szintű védelmet ad ez ellen, a top szakmáknál valós veszély, hogy a kattintók jó része a konkurencia.

Ezzel szemben a képen a SEO-val megjelölt találat az organikus, ami azt jelenti, hogy a keresőoptimalizálásban elért eredményeim alapján került a találati lista élére. Hátránya, hogy folyamatos munka kellett hozzá, míg az angol szövegírás aloldalunk nulláról a találati lista tetejére került, ami bizony időbe és pénzbe kerül. Hatalmas előnye viszont, hogy az esetleges kisebb ingadozásoktól eltekintve addig ott is marad, míg a konkurenciám nem győzi le a saját SEO munkájával. Ez hosszú idő is lehet, miközben nem kell költenem a pénzem, mint a hirdetéseknél, az organikus találat ugyanis nem pénzért került oda. A versenytársak is nyugodtan kattinthatnak a linkre, hiszen nem fogy semmilyen hirdetési keretem, az egyetlen eredménye az lesz, hogy meglátogatják a weboldalam.

Összefoglalva: ha azonnal a találati listák tetejére akarsz kerülni, akkor vásárolj Google hirdetéseket. Itt már csak le kell győznöd a licitben a versenytársakat (a legtöbbet fizetni a kattintásért), és addig jelenik meg a hirdetésed, míg el nem fogy a pénzed. Ha hosszabb távra hajtasz, akkor fektess inkább a keresőoptimalizálási munkába, hiszen a top pozíciókba került tartalmad jellemzően hosszú ideig ott is marad, miközben már nem kell költened rá.

Gyakran ismételt kérdések

Mi az a robots.txt?

A robots.txt segítségével adható meg az, hogy mit engedélyezünk a Google feltérképező robotjai, illetve más szogláltatások robotjai számára az oldalunkon, és mit nem. Laikjusként nem érdemes vele foglalkozni, mert véletlenül akár ki is tilthatjuk a weboldalunkat a Google láthatósága alól. De egy SEO szakember megfelelően tudja kezelni.

Mi az a Google Pagespeed Insights?

A Google Pagespeed Insights egy sebessmérő és analitikai eszköz, melyet felhasználhatunk a weboldlunk tesztelésére és a technikai SEO rendbe tételére. Sok szakértő használja a SEO elemzés során.

Mennyibe kerül a SEO?

Hogy mennyibe kerül a SEO, az mindig az adott céloktól függ. Havi pár tízezer forint semmiképp sem elég, mivel a minél előkelőbb helyekhez tartalom és linképítés is szükséges. Ezeket ráadásul hónapokig, sokszor akár egy évig is biztosítani kell, hogy a kívánt cél elréhető legyen. Extrém verseny esetén pedig még ennél több muinkára is szükség lehet.

Írj nekünk üzenetet!