A PR cikkek kifejezéssel számos keresőoptimalizálási cégnél találkozol, angolul advertorial néven fut, és távolról kapcsolódik csak a klasszikus public relationshöz. Ez a cikk segít tisztázni a fogalmakat, s bemutatja, hogyan írj jó SEO PR cikket.

Ha nem szeretnéd végigolvasni a cikket, csak PR cikkírást vagy PR cikk elhelyezést szeretnél, akkor kattints ide, s vedd fel velünk a kapcsolatot már most!

A PR eredetileg a public relations szakmát jelölte (és jelöli még ma is), ezek a szakemberek kezelik egy vállalat sajtóosztályát. Figyelik a sajtót, reagálnak a hírekre, sajtóközleményeket írnak, és kapcsolatban vannak a médiával. Az ő közleményeiket az egyes médiumok aszerint hozzák le, hogy mennyire tartják fontosnak a céget, vagy érdekesnek a hírt.

Ezzel szemben a keresőoptimalizálásban PR cikknek nevezett dolog a még akkor kapta a nevét, amikor a Google használta a PageRank mérőszámát. A PageRank számos faktor alapján került kiszámolásra, s megmutatta, hogy a Google szerint mennyire erős egy oldal.

Már akkor is lehetőség volt arra, hogy egy-egy weboldal tulajdonost megfizetve, cikket helyezzünk el a weboldalán. Ha kellően magas PageRank értékkel rendelkezett az oldal, akkor erős linket adott vissza a mi weboldalunkra, így annak a SEO-ja is kilőtt. Az ilyen, magas PageRank értékű oldalakra kihelyezett cikkeket kezdte el a magyar szakma PR cikkeknek hívni. Angol nyelvterületen ez mindig is advertorial néven futott.

Összefoglalva: a hagyományos PR (public relations) a cégek sajtókapcsolatát jelentette, míg a SEO-ban használt PR pedig a magas PageRank értékű oldalakon elhelyezett cikkeket. Bár azóta a PageRank mutatószámot megszüntette a Google, a nagy megbízhatóságú oldalakon elhelyezett fizetős cikkeket továbbra is PR cikkeknek nevezzük Magyarországon.

Hogyan lehet PR cikket kihelyezni?

A legtöbb online médiatermék, újság, portál, magazin kínál fizetett cikkelhelyezést. Ilyenkor fel kell venni az értékesítéssel a kapcsolatot, s ők elmondják, hogy milyen szabályokat kell betartani. Itt nem kell semmilyen komoly dologra gondolni, a hosszt, a cikkben elhelyezett linkek maximális számát, és hasonlókat szoktak belefoglalni a szabályokba.

Ezután elkészíted a saját PR cikked, kifizeted az újságnak a publikálás árát, s ők élesítik a cikked. A cikkelhelyezés ára változó, kisebb oldalaknál pár ezer forint cikkeknél, megyek hírportáloknál pár tízezer forint, országos újságoknál százezres tétel is lehet.

Ha több cikket is el szeretnél helyezni egy-egy helyen, arra rendszerint akár meglepően nagy kedvezményeket is adnak. A te oldaladon van az az előny is, hogy a médiapiac már koncentrált, így egy céggel kell tárgyalnod ahhoz, hogy akár 5-6 megyei lapba is bekerül, ez pedig kedvezményeket jelenthet.

PR cikk elhelyezése egy kapcsolódó weboldalon

a PR cikk megírása mellett az elhelyezés is fontos

Nem kell elkeseredned, ha most nem tudsz hirtelen 5-6 sajtóterméknél többet felsorolni, mivel a SEO ügynökségek részletes partnerhálózattal rendelkeznek. Ők ismerik az értékesítőket a médiában, s akár kedvezményeket is ki tudnak harcolni a nevedben. A különbség akár jelentős is lehet, mert míg te évente 1-2 cikket szeretnél PR cikként elhelyezni, addig egy keresőoptimalizálási cég akár havonta többet is megrendel az ügyfelei nevében.

Milyen a jó PR cikk?

A cikkekben történő linkelhelyezésre több módszer létezik. Mostanában terjed az a módszer, amikor több éves magazin cikkekbe utólag tesznek be egy linket a megrendelő oldalára mutatva, esetleg néhány bekezdéssel még kiegészítve az eredeti tartalmat. A tapasztalatok száma ennek nincs sok értelme, mert a Google érzékeli, hogy egy több éve magára hagyott cikkbe hirtelen egy új link kerül, s tudni fogja, hogy ennek csak SEO célja van. Így nem is tulajdonít nagy jelentőséget a dolognak, s az elköltött pénz így nem hasznosul megfelelően.

A jobb megoldás egy új cikk megírása a szövegírás segítségével, s elhelyezése valamelyik médium felületén. Akármilyen rossz cikket is írsz, lesz benne egy vagy több link, ami a weboldaladra mutat. Ennek már lesz SEO hatása, így a pénzed már nem költötted el feleslegesen. De miért is ne hoznád ki a maximumot a pénzedből? A modern SEO szövegírás már többet tud ennél, s nem csak egy nyamvadt linket ad neked a PR kampány segítségével, de más előnyöket is.

A jól felépített PR kampány segítségével igazi olvasókat érhetsz el, akik szemében szakértője leszel egy témának, s ezután már bizalommal fognak megkeresni. Aki már csinált hideghívást életében, az nagyra tudja értékelni, amikor egy ügyfél már bizalommal fordul a szolgáltatás felé…

Ennek elérése a PR cikk fő célja. A bejegyzés általában magazinos felütésű, s valamilyen életviteli tanácsot, érdekes történetet vagy toplistát oszt meg az olvasóval. Az emberek imádják ezt, így a témaválasztás már fél siker! A feladat: feldobni egy mindenkit vagy sok ember érintő problémát, jótanácsokat adni az elkerülésére, s bevezetni téged és a szolgáltatásod, mint megoldást. A végeredmény az lesz, hogy amikor bekövetkezik a cikk témájának számító esemény vagy probléma, az olvasók hozzád forduljanak megoldásért. Ha autómentő vagy, akkor amikor lerobban az autójuk, ha vízszerelő, amikor csőtörés van.

A szakértői státuszod elérését a cikk megfelelő felépítése segíti elő:

  1. Kattintásra ösztönző cím: Mivel sok magazin főoldalán csak a cikkek címe látszik, így ezzel kell megragadni az olvasók figyelmét, és elérni, hogy mindenképp megnyissák a cikket.
  2. Kiemelt kép: a legtöbb helyen egy kiemelt képet is kihelyeznek a főoldalakra, mely általában nagyobb is, mint a cikk címe. Itt válassz olyan képet, mely utal a problémára, s megragadja a tekintetet. A cél ugyanaz, mint a címnél, az olvasónak meg kell nyitnia a cikket, hogy megismerje a részleteket.
  3. Bevezető: ez már a cikk része, melyhez a cikk megnyitása után jut el a látogató. A célja egyértelmű: egy tömör és világos bevezetővel meg kell fogalmaznod a problémát, s megmondani, hogy a cikkben megoldod ezt. „Álltál már lerobbanva az autópályán esőben, miközben sehol sem volt autómentő a közelben? Ebben a cikkben megmutatjuk, hogyan éred el a megbízható autómentőket éjjel-nappal, akárhol!”.
  4. Törzs: a cikk törzse a lényi rész. Itt kell megtalálni a megfelelő hangot az olvasóval, felkelteni az érdeklődését, belehelyezkedni a szerepébe, hogy teljesen azonosulni tudjon a tartalommal. Éreznie kell a problémát, s azt valósnak és hitelesnek is kell látnia. Ha ez nem történik meg, akkor nem fogod elérni a szakértői státuszt!

    A bejegyzésben megoldásokat is fel kell sorolni. Hogyan kerülje el az olvasó ezt és azt, mit csináljon azért, hogy ez és az legyen, stb. Majd be kell vezetni az ajánlatod, amely pont a megfogalmazott problémára add megfelelő választ. Meg kell indokolni, miért jó a te válaszod, s hogy az olvasó miért profitál ebből. Elkerül vele valami rosszabbat? Sokkal olcsóbb/gyorsabb/szebb a te megoldásod? Ezeket mind el kell mondanod, hogy higgyen benned a látogató.

    Itt kerül elhelyezésre a linked is, hogy az olvasó a megrendeléshez vagy a további információkért átlátogasson a honlapodra.
  5. Zárás: A cikket normálisan le is kell zárni, egy frappáns összegzéssel vagy jótanáccsal.

Miért fontos a reputációépítés a SEO-ban?

A keresőoptimalizálásban csak a linkek számítanak, amikor meghivatkozol egy másik weboldalt. A linkkel adod át a SEO juice-t, vagyis az oldalad erejét, és ezzel kerül át a PR cikket megjelenítő hírportál ereje is a vállalkozásod honlapjára.

De miért fontos akkor a szakértői státuszod elérése? A legfontosabb dolog, hogy a jól felépített PR cikkben található linkre kattintva az érdeklődő egyenesen a weboldaladra jut. Ott már nincs más dolgod, mint vásárlóvá konvertálni, feliratkoztatni a hírlevélre, vagy ami a neked megfelelő. Mivel már „meg lett dolgozva” a PR cikkben, így nem kell meggyőznöd szakértelmedről, ő azért keresett fel téged, mert elhiszi a szakértelmed.

A jól megírt bejegyzést emellett többen is olvassák el végig, és összességében több időt is töltenek a cikknél. Ezt a Google kiemelten figyeli, s ha a PR bejegyzés oldalán töltött idő nő, akkor értékesebbnek veszi az adott tartalmat, s az onnan származó link nagyobb erőt ad át a weboldaladnak.

Ugyanígy nézi a keresőóriás, hogy hányan kattintanak át az adott cikkből a weboldaladra. Ha sokan, azzal azt bizonyítod, hogy a PR cikk kapcsolódik az oldaladhoz, nem csak egy reklám, így ismét megdobja a keresőoptimalizálási célodat.

Kiváló PR cikket így nem csak azért érdemes írni, mert linket kapsz belőle, hanem valódi megrendelőket, és a minőségi tartalom miatt SEO előnyöket is bezsebelhetsz!

Rendeld meg saját PR cikked Ha szeretnél saját PR cikket íratni, akkor ne habozz, lépj velünk kapcsolatba az alábbi űrlap segítségével:

Kategória: SEO blog

Császár Viktor István

2011 óta dolgozom az online marketing és a keresőoptimalizálás világában, 2015-ben alapítottam meg saját szövegíró vállalkozásom. SEO-ban, online marketingben, angol és magyar nyelvű szövegírásban tudunk segíteni az ügyfeleinknek.