A RankBrain a Google gépi tanuláson alapuló keresőalgoritmusa, melyet az amerikai cég 2015 elején élesített, s kezdett el használni világszerte. A keresőcég szerint ez a harmadik legfontosabb rangsorolási tényezője a találati listák összeállításakor. A működése során segíti a keresések megértését a vállalat számára, így még jobb találatokat adva vissza a keresések során.

A RankBrain működése

Ha a RankBrain algoritmus olyan szóval vagy kifejezéssel találkozik, amit nem ismer, megpróbálja kitalálni, hogy milyen szavaknak lehet hasonló a jelentése. Ennek segítségével a Google olyan találatokat adhat a korábban még nem ismert keresőkifejezésekre, mint korábban még soha.

A Google kereső a korábbi működése során a kifejezéseket kereste az indexelt weboldalakon, függetlenül a szövegkörnyezettől. Ez számos csalásra adhatott lehetőséget, s a felhasználók nem feltétlenül a nekik legjobb találatot kapták vissza a félre vitt keresőoptimalizálás miatt.

A Google RankBrain szabadalma viszont a gépi tanulás segítségével nagyon nagy mennyiségű szöveget dolgozott fel, hogy a köztük lévő összefüggéseket megértse, s ezeket vektorokká alakítsa. Így megkapta azt a módot, hogy matematikai alapon végezze az összehasonlításokat a korábbi kulcsszavakon alapuló megoldás helyett.

A Google számára adott volt a nagy mennyiségű adat (big data) és a hatalmas számítási teljesítmény. Az elemzés során az algoritmus megtanulta, hogy egy-egy kifejezés matematikai számokkal mérhetően mennyire kapcsolódik egymáshoz, mennyire van közel egymáshoz. Azt is elemezni tudta, hogy egy-egy szó más és más szövegkörnyezetben mit jelent. Például, az a levél szó mást jelent, ha a postaláda szövegkörnyezetében van, s megint mást, ha az erdőről szóló szövegben található.

Az alábbi képen egy élő példa látható. Rákerestem a „gyerekek kedvenc túrós csokija” kifejezésre, s persze a Túró Rudira gondoltam. A Google is kitalálta ezt, számos Túró Rudit mutat a képtalálatok között, otthon készültet, gyári csomagolásút, ráadásul többféle gyártótól is. A RankBrain tehát magyarul is nagyon jól működik!

A Google RankBrain tesztelésének eredménye a Google képkereső találatai között

A Google RankBrain algoritmus működés közben

A RankBrain segítségével a Google már szemantikus eredményeket listáz a találati oldalain, ahol az egyes találatok tartalmát a benne található kifejezések közötti tartami összefüggés alapján értékeli.

Szövegírás RankBrain módra

A RankBrain élesítése után mindennél fontosabbá vált a keresőoptimalizált szövegírás. A szövegek megírása már nem csak arról szól, hogy a kulcsszavakat a megfelelő arányban használjuk a tartalomban, hanem a látogató számára hasznos tartalmakat kell írni.

Ehhez kellően változatosan kell fogalmaznunk, és a kapcsolódó témákat is minél részletesebben fel kell dolgoznunk. Releváns linkeket kell használnunk, melyek további hasznos dolgokat adnak a megírt szöveghez. A fő cél, hogy az olvasó elégedett legyen, ez pedig csak feszített témájú és kelően hasznos cikkekkel érhető el.

Nem szabad kispórolni a szinonimák használatát sem, végül is erről szól maga az algoritmus! A RankBrain fel tudja mérni, mely szavak vannak jelentésbeli közelségben a fő témánkkal, s ha ezeket használjuk, még jobbnak értékeli a szövegünket.

RankBrain cikkek

Szuhi Attila egy cikkben mutatja be a RankBrain algoritmus lényegét és működését, majd segítséget ad ahhoz, hogyan írj te is keresőbarát szócikkeket az új megközelítéssel: SEO szövegírás professzionálisan: a Rankbrain szemantikus szövegértelmezése

Bill Slawski az angol nyelvű cikkében pontosan bemutatja a RankBrain szabadalmat, a működését, és azt, mit jelent a kontextus alapú keresés: Google Patents Context Vectors to Improve Search

Mehdi Coly angol nyelvű cikke érdekes példákkal illusztrálja a szemantikus eredményeket. Olyan dolgokra keres rá, melyben nem említi meg magát a kulcsszót, a RankBrain algoritmus mégis kitalálja, hogy miről van szó: Rankbrain Semantic On-page Optimization: Use LSI keywords to outperform your competitors

Szövegelemző eszköz, melybe bele lehet illeszteni a szöveget, vagy meg lehet adni egy már élő cikk URL címét. Az elemző megmutatja a szavak használatának gyakoriságát és arányukat a teljes szöveghez képest: Text Analyzer

Jakab Zsolt cikke összehasonlítja a RankBrain algoritmust a neurális egyezéssel, és megnézi, mik a főbb különbségek köztük: Minden, amit tudnia kell a Google RankBrain -ról 2019-ben

Az elemzeskozpont.hu a RankBraint is részletesen tárgyalja a cikkében, mint egyikét a 8 új keresőoptimalizálási módszernek 2019-ben: 8 új keresőoptimalizálási módszer 2019-ben

A Webshark is a legfontosabb SEO rangsorolási tényezők között említi a RankBraint: Melyek most a legfontosabb SEO rangsorolási tényezők?

Kategóriák: SEO blog

Császár Viktor István

2011 óta dolgozom az online marketing és a keresőoptimalizálás világában, 2015-ben alapítottam meg saját szövegíró vállalkozásom. SEO-ban, online marketingben, angol és magyar nyelvű szövegírásban tudunk segíteni az ügyfeleinknek.

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Avatár helyőrzője

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük