2019-ben számos változás történt a Google keresőalgoritmusaiban, s a folyamat 2020-ban sem áll meg. De mit jelent a keresőoptimalizálás 2020-ban, mik lesznek a SEO trendek?
- A Google talán legnagyobb változtatása 2019-ben: Nofollow változások: a Google teljesen átalakítja a korábbi gyakorlatát
Ebben a bejegyzésben felsoroljuk azokat a dolgokat, amik 2020-ban várhatók a SEO világában, s mivel lehet megelőzni a versenytársakat a Google fejlesztéseinek okos felhasználásával.
Hang alapú keresés
Már számos ember használja a hang alapon működő asszisztenseket, s ez a trend csak még erősebbé válik 2020-ban. Nem számít, hogy a Siri, Alexa, Cortana vagy a Google asszisztenséről beszélünk, a működésük alapvető változással lehet a keresésekre.
Mivel már mindenki kezében ott található egy okostelefon, az emberek már nem begépelik a keresőkifejezéseket, ehelyett bediktálják a hangfelismerő rendszernek. Így már nem kulcsszavakkal történik a keresés, hanem sokkal hosszabb és bonyolultabb kifejezésekkel – egész egyszerűen azért, mert az élőbeszéd is így működik.
A keresőoptimalizálásnak 2020-ban fel kell készülnie ezekre a keresésekre. A Google asszisztensét számos esetben a featured snippetek irányítják, amelyek most is a találati listák tetején jelennek meg. Érdemes táblázatokat, rendezett vagy rendezetlen listákat használni, mivel ezeket a Google sokkal könnyebben tudja értelmezni, és előszeretettel fel is használja a találati listákon.
A SEO szövegírás pedig további szakértelmet követel meg, mivel már úgy kell a szövegeket elkészíteni, hogy válaszokat adjon az interneten keresők válaszaira. Kérdéseket kell feltenni, majd ezeket minél pontosabban megválaszolni.
Mobile-first indexelés és rich snippetek
A Google már mindenhol áttért a mobile-first indexelésre, ami azt jelenti, hogy a mobilos indexelés elsőbbséget élvez az asztali gépekre szánt megjelenéssel szemben. 2020-ban egész egyszerűen nem lehet majd labdába rúgni egy olyan weboldallal, ami mobilon nem megfelelően jelenik meg.
Ez nem meglepő, már 2014-ben is több ember használta a Google keresőt mobilról, mint asztali gépről, így a Google-nek és nekünk is elemi érdekünk kiszolgálni ezeket a látogatókat. A reszponzivitás, az ergonómia és a reklámok nem felelőtlen elhelyezése az egyik legfontosabb lesz a weboldalak felépítésénél.
Az alábbi galéria egy találati listát mutat, a Nirvana Smells like teen spirit című számára rákeresve. Először egy YouTube videó látható, aztán a dalszöveg, majd a zeneboltok kínálata, a feldolgozások, a kapcsolódó keresések , ajánlott videók, mások által feltett kérdések és csak ezután érkeznek az organikus találatok. Soha ilyen gazdag még nem volt a SERP:
A rich snippetek menete pedig tovább folytatódik. Ezek azok az apró információdarabkák, melyek a meta elemek mellett még gazdagabbá teszik a találati listákat. Nagyon jól konvertálnak, mert kitűnnek a SERP többi találati közül, a Google pedig SEO előnyt ad a használatukért cserébe.
A tartalom még mindig király
Tovább erősödik a minőségi tartalom menetelése, a Google 2019-ben már a képeket, podcasteket, videókat és más extra tartalmi elemeket is megjelenített a találati listáin, 2020-ban pedig folytatódik ezek felhasználása.
A tartalomgyártásnak még változatosabbnak kell lennie, még részletesebb és szakmaibb cikkekkel lehet majd meghódítani a találati listák tetejét. Tovább hódítanak a videós tartalmak, és a podcastek is jelentős szerepet kaphatnak.
A SEO szövegírásnak a hangalapú keresésre készülve az LSI kulcsszavakkal is meg kell birkózniuk, a Google mesterséges intelligenciával felvértezett algoritmusait már nehezen lehet átverni csak kulcsszavakkal. A tartalomírás során is rá kell menni a tartalmi kulcsszavakra, s minél relevánsabb anyagot készíteni a felhasználóknak. Ez azt jelenti, hogy nem (csak) mennyiséget kell készíteni, hanem jól átgondolt, szinonimákkal és szemantikus kulcsszavakkal megtűzdelt minőségi cikkeket kell írni.
Felhasználói élmény
A felhasználói élmény továbbra is elsődleges marad, amit nem csak a tartalommal kell biztosítani, de a weboldal kialakításával is. Ha Google Analytics mérőkód fut az oldalon, akkor az amerikai keresőóriás látja a felhasználói szokásokat, az oldalon töltött időt, az egymás után megnyitott aloldalakat, a visszafordulási arányt, így a jó minőségű szöveget és más tartalmakat felhasználóbarát módon kell prezentálni.
A Google keresőben mobil eszközökről végzett keresések aránya, USA, 2014 I. negyedév és 2019 II. negyedév között
Az olyan kiegészítő elemek, mint a hozzászólások száma, a Facebook és más közösségi platformokon történő megosztások száma is a minőséget jelzi, így ezeket sem szabad lehagyni a weboldalról.
Mesterséges intelligencia
A Google 2015-ban indította útjára a RankBrain algoritmusát, amely gépi tanulással tudja kezelni az olyan keresőkifejezéseket, melyeket korábban még senki sem használt. A Google szerint ez a keresések 15%-át érinti, az elmúlt években pedig a keresővállalat még jobban ráfeküdt a mesterséges intelligenciára.
A cél, hogy a gépi tanulás elég okos legyen ahhoz, hogy önmagát finomítsa, s a Google jó úton halad. Az AI algoritmusok mindenhol ott lesznek 2020-ban, ízekre szedik a tartalmat, hogy korábban soha nem látott módon elemezzék az anyagokat, s a lehető legjobb találatot adják vissza a keresést végző felhasználóknak. Emiatt még fontosabb lesz, hogy a linképítés során releváns helyre kerüljön ki a hivatkozás.
A mesterséges intelligenciát érintő fejlesztések minden SEO szakember számára fontosak kell, hogy legyenek 2020-ban is, hiszen ez a vonal lesz a következő évtized egyik legnagyobb durranása.
Gyakran Ismételt Kérdések SEO 2020 témában
A keresőoptimalizálás 2020-ban várhatóan a következő dolgokról szól majd: hang alapú keresés, mobile-first index (mobilos indexelés elsőbbsége), featured snippetek, rich snippetek, tartalomkészítés fontossága, a felhasználói élmény mindenek felett illetve a mesterséges intelligencia és gépi tanulás megértése.
A mobil eszközökről végzett keresések aránya 2014 I. negyedéve és 2019. II. negyedéve között az USÁ-ban 36%-ról 63%-ra nőtt a Google keresőben.
A hang alapú keresés másképp működik, mint a billentyűzeten bevitt keresések. Míg utóbbi kifejezéseket használ, addig az okostelefonok hangfelismerő szoftverével végzett keresés a kérdésekre épít. Így a néhány szavas keresőkifejezések helyett a hosszabb és bonyolultabb kérdésekre és válaszokra kell összpontosítani a keresőoptimalizálás és a SEO szövegírás során.
A Google algoritmusa előszeretettel emel ki egy weboldalt a featured snippetek közé, ha az a bejegyzésében táblázatokat, rendezett vagy rendezetlen listákat és hasonlóan jól indexelhető elemeket használ. A szövegnek pedig választ kell adnia a keresést végző felhasználók kérdéseire, ezeket így az írás során előre ki kell találni.
A mobile first indexelésnél a mobilos indexelés elsőbbséget élvez az asztali számítógépek indexelésével szemben. Ennek oka, hogy a felhasználók már 2018-ban is több keresést hajtottak végre az okostelefonjaik segítségével, mint az asztali számítógépekről, laptopokról.
Számos rich snippet létezik, többek között értékelések, receptek, zenei adatok, termékadatok, szervezeti adatok, top cikkek, videók, események stb.
Az LSI kulcsszavak az angol Latent Semantic Indexing rövidítése, magyarul rejtett szemantikai indexelés. A Google nagyon nagy mennyiségű szöveget elemzett az interneten, így tudja, hogy egyes kifejezések környezetében milyen más szavak találhatók a korábbi szövegek alapján. Ezekből adatbázist épített, így az új cikkek elemzésekor már a szavak feldolgozása után meg tudja állapítani a tartalom értelmét. A kulcsszócsalás emiatt is értelmetlenné válik, ha egy szövegben nincsenek meg a kulcsszóra jellemző LSI kulcsszavak is, akkor a Google nem fogja relevánsnak értékelni a szövegkörnyezetet, és elmaradhat a remélt SEO előny.
A Google RankBrain algoritmusa gépi tanuláson alapszik, s a keresések 15%-át kitevő, korábban még nem haznált kifejezések értelmét próbálja kitalálni. A tanulás segítségével folyamatosan jobbnál-jobb eredményeket ér el az ismeretlen keresőszavak megfejtésekor.