Gyakran szóba kerül, milyen szerepet töltenek be a külső hivatkozások a keresőoptimalizálásban, arról azonban sokkal ritkábban esik szó, hogyan kapcsolódnak a hitelesség kérdéséhez. Ezt a témát járjuk körül; szó lesz az elmúlt év egyik meghatározó algoritmusváltozásáról és egy SEO – linképítés szakértőt is megkérdezünk, hogyan látja ezt a kérdéskört.

Az alapelv, avagy így látja a linkjeidet Google

Kezdjük a legelején! A Google szerint annál értékesebb egy tartalom, minél több megbízható webhely hivatkozik rá. Tulajdonképpen nem túlzás azt állítani, hogy a külső hivatkozások mindig rendkívül fontos szerepet töltöttek be a rangsorolásban, habár a szempontok rengeteget változtak. A sokat emlegetett Pingvin algoritmus elindítása előtt a minőség helyett a mennyiségen volt a hangsúly; nem volt más dolgunk, mint linkkatalógus-regisztrációkat végezni és beküldözni az ajánlásainkat… És láss csodát, jöttek az eredmények!

Ezek a katalógusok a minőség és hitelesség szikráját sem tartalmazták, zömében ömlesztett tartalommal ellátott, látogatottsággal nem rendelkező webhelyek voltak. A Pingvin algoritmus megjelenésével kártyavárként omlottak össze, magukkal rántva honlapok ezreit…

Mára a minőségi szempontok teljesen megváltoztak. Habár a Pingvin megjelenése előtt is nagyobb súllyal estek latba a minőségi honlapok, amelyek nagyobb linkerőt voltak képesek átadni, néhány katalógus regisztrációval azonban helyettesíteni lehetett ezeket. Ha nem jött össze egy Origo vagy Index publikáció, néhány katalóguslinkkel helyettesíteni tudtuk… Legalábbis a linkerejét.

Persze semmi sem tart örökké, így a katalógusok csillogása is véget kellett érjen. Mára helyére kerültek a dolgok; minél értékesebb, minél nagyobb bizalommal rendelkező, minél nagyobb látogatottságú honlap hivatkozik ránk, annál többet profitálunk az átadott linkerőből. Ma már nem tudjuk különböző katalógusokkal, linkajánló rendszerekkel és privát bloghálózatokkal kiváltani a minőségi linkeket. Ha bizalmat szeretnénk építeni a honlapunk számára, akkor bizalommal rendelkező honlapok linkjeit kell megszereznünk.

Létezik még a PageRank?

Volt idő, amikor a PR elnevezésről nem a márkaépítést segítő cikkek jutottak eszünkbe, hanem az úgynevezett PageRank algoritmus. A SEO hőskorában ez volt a „mutatószám”, amelynek gyakran nagyobb jelentőséget tulajdonítottunk, mint kellett volna. Akinek 4-es, netalán 5-ös oldala volt, büszkén tárta a világ elé a publikus PageRank értékét.

De mi is volt a PageRank valójában? Az algoritmust a Google alapítói, Larry Page és Sergey Brin hozták létre azzal a szándékkal, hogy a külső linkek feltérképezésével értékelni tudják a webhelyek bizalmi státuszát. Az alapelv roppant egyszerű; ha bizalommal rendelkező honlapok hivatkoznak rád, bizonyosan a te honlapod is megérdemli a figyelmet.

A PageRank a Google core algoritmus folyamatos változásai miatt elvesztette a létjogosultságát, a külső hivatkozások értékelése az elsődleges algoritmus szerves részévé vált, a PageRank pedig megszűnt létezni. Legalábbis abban a formában, ahogyan korábban ismertük.

SEO szakértők rendszerint egyetértenek abban, hogy a PageRank nem volt tökéletes, ráadásul relatív könnyen befolyásolni lehetett akár értéktelen hivatkozásokkal is, ennek ellenére bátran állíthatjuk, hogy egy korszak meghatározó velejárója volt.

A PageRank persze továbbra is létezik, csak ma már nem abban a formában, ahogy régen ismertük. Ma is találkozhatunk a nem-hivatalos, „nem-publikus” alakjával, ami a külső hivatkozások alapján igyekszik visszaigazolást adni a webhelyek bizalmi státuszáról.

Hogyan értékeli a linkeket a Google napjainkban?

Evenich András, a kulcsszo.hu vezetője segít megérteni, hogyan kapcsolódik a linkmarketing a keresőoptimalizáláshoz, illetve miért nem létezhet magas organikus forgalom külső hivatkozások nélkül.

A szakértő szerint nem mehetünk el a tény mellett, miszerint a Google működési alapelve gyökeresen megváltozott; a korábbi lineáris algoritmusokat neurális hálózatok váltották, amelyek esetében a mesterséges intelligencia és gépi szövegértés egy új szintre lépett. Az új algoritmus lehetővé tette a látogatói szándék jobb megismerését, már nincs szükség könnyen manipulálható lineáris összefüggésekre a találati lista felállítása során.

Ha ki szeretnénk mondani, mit jelent ez a gyakorlatban, akkor kijelenthető, hogy a minőségi tartalmakat megjelenítő webhelyek hivatkozásai felértékelődtek, míg a silány katalóguslinkek teljesen haszontalanná váltak. Persze ne legyenek illúzióink, mindig lesznek esettanulmányok, amelyek megpróbálják bebizonyítani ennek az ellenkezőjét, a Google minőségi irányelvekhez egyre inkább közelítő értékelő algoritmusa azonban azt sugallja, hogy minőségi megjelenésekre kell törekednünk.

Szerencsére a piac követi az igényeket és megjelentek a minőségi szolgáltatások is. Ma már bárki bekerülhet a legnagyobb híroldalakra is ha megfelelő befektetésként gondolkodik ezekben a linkekben.

Medic Update, avagy bizonyíték a linkek jelentőségére

A Google szóvivői igen gyakran elmondják, hogy a megbízhatóság rendkívül fontos a találati lista első helyéért folytatott versenyben. Minél nagyobb bizalommal rendelkező webhelyek hivatkoznak ránk, annál nagyobb bizalmat élvezhetünk mi magunk is… És ez bizony érdekes helyzeteket szülhet…

A Google elindította a Medic Update névre keresztült algoritmusfrissítését, amely a minőségtelen, nem megbízható orvosi tartalmakat publikáló oldalakat igyekezett kiszűrni a találati listáról. Mivel a Google a külső hivatkozások alapján méri fel egy-egy webhely megbízhatóságát, így történhetett meg, hogy a Webbeteg és a Házipatika megroggyant az algoritmusváltozások súlya alatt, kétes minőségű tartalmakat publikáló, de erős linkprofillal rendelkező nagy bulvárlapok és színes magazinok pedig szárnyalásba kezdtek.

Az erős linkprofil alapján a Google úgy gondolhatta, hogy a Borsonline vagy az NLcafe.hu hitelesebb forrás a Webbetegnél vagy épp a Házipatikánál.

A Google persze megosztotta velünk a jótanácsát: ha orvosi vagy egészségügyi tartalmakat publikálsz, kérj szakmai lektorálást egy orvostól és tedd közzé a nevét. De hát az említett két orvosi portál ezt teszi, a bulvárlapok pedig nem, mégis őket segíti az erős linkprofil. Ma már nagyon nehéz lenne cáfolni, hogy a linkprofil jelentősége felülmúlható a „SEO bizalom” megszerzéséért folytatott versenyben.

Módszerek, amelyekkel minőségi linkprofilt építhetünk

Felvetődik a kérdés, milyen módszerek jöhetnek szóba a linképítés során. Számos megoldást említhetnénk, azonban érdemes kihangsúlyozni, hogy nem létezik egyetemes recept, ami minden honlap esetében optimális végeredményt garantál. Evenich András néhány olyan módszert említ, amely kiváló eredményekkel kecsegtet.

Valós PR megjelenés ami ma már mindenkinek elérhető

András szerint nem túlzás azt állítani, hogy a PR cikkek közzététele az elsőszámú módszerré lépett elő. Ez esetben tényleges PR tartalom készül, ezeket jelenítik meg a nagy látogatottsággal rendelkező híroldalak és magazinok. Ugyanakkor különbséget kell tenni a tényleges PR és azok a szolgáltatások között, amelyek PR megjelenéseket ígérnek, de a cikkek látogatottság nélküli ismeretlen oldalakon jelennek meg. Mondani sem kell, mekkora a különbség a két megoldás között; az egyik a legütősebb SEO eszköznek tekinthető, a másik pedig teljesen hatástalan, rosszabb esetben káros is…

Tény, hogy a tényleges PR tartalmak közzététele kiváló megoldás, hiszen a reklámüzenetek mellett erős hivatkozások is építhetők ilyen módon, viszont olcsónak nem nevezhetők; a legnagyobb híroldalak hatszámjegyű összeget kérnek egyetlen cikk megjelenítéséért, ezért jellemzően a közép- és nagyvállalati szektor számára nyújtanak ideális megoldást.

Sajtóközlemények amivel bekerülhetünk a napi hírekbe

Ennél olcsóbb, de nem kevésbé munkaigényes megoldást jelenthet a sajtóközlemények kiküldése. Ráadásul csak abban az esetben válthatja be a hozzá fűzött reményeket, ha a cégünk olyan hírtartalmat tud közölni, ami érdekes lehet az ország vezető híroldalai számára is. Tehát kiváló tartalmakra, aktualitásra és megfelelő sajtókapcsolatokra lesz szükségünk. Bármelyik hiányzik, nagy csalódás lehet a vége.

Egyéb megoldások közül a vendég megjelenés a legértékesebb

De természetesen választhatunk más alternatív megoldást is; létrehozhatunk olyan tudásanyagot, ami minőségének köszönhetően hivatkozásra érdemes, partneri kapcsolatokat alakíthatunk ki olyan blogokkal és magazinokkal, akikkel kölcsönösen erősíthetjük egymást, illetve törekedhetünk a korlátozott számú ingyenes publikálási lehetőség megtalálására.

Nem túlzás azt állítani, hogy a linképítés sokkal nehezebbé, bonyolultabbá és költségesebbé vált az utóbbi években, ugyanakkor jelentős versenyelőnyt érhetünk el, ha jól oldjuk meg ezt a feladatot.

Kategóriák: SEO blog

Császár Viktor István

2011 óta dolgozom az online marketing és a keresőoptimalizálás világában, 2015-ben alapítottam meg saját szövegíró vállalkozásom. SEO-ban, online marketingben, angol és magyar nyelvű szövegírásban tudunk segíteni az ügyfeleinknek.