9985 Felsőszölnök, Fő út 20.

Mi az a meta title, description és tag?

A keresőoptimalizálás egyik alapját jelentik a meta tagek. (A tag itt angol szó, és “teg”-nek ejtjük). Ezek az elemek segítenek megmutatni a Google számára, hogy miről szól az oldal, s a keresőóriás a legtöbb esetben fel is használja az általunk beállított elemeket.

Ha használtad már a Google keresőt, találkoztál ezekkel az elemekkel:

Google kereső találati listáinak két fő eleme, a meta title azaz meta cím és a meta description azaz meta leírás

A meta title (magyarul meta cím) a találati lista elemének első sora.

A meta description (magyarul meta leírás) a találati lista elemének legalsó része.

Meta title, meta cím

A meta title vagy meta cím azonosítja a Google találati listáján az adott oldalt. Ha jól van elkészítve, akkor tömör, lényegre törő, és az olvasókat kattintásra ösztönzi. Mivel a Google a weboldalad összeállításánál figyeli a meta elemeket, ezzel segíteni tudunk neki, hogy miről szól az adott tartalom. Vagyis keresőoptimalizálunk, SEO-zunk.

Meta cím megadása

A meta címet html elemek, tagek megadásával lehet beállítani, a meta title elemhez például ez a tag való:

<meta name="title" content="Ide jön a saját meta title taged">

Meta cím hossza

A meta cím hosszára többféle ajánlás létezik, 60 és 70 karakter közötti hosszal, amelybe már a szóköz is beleszámít. Ha ennél hosszabb címet adsz meg, a Google levágja a végét, és három darab pontot tesz a helyére. Ezzel el is veszik az előnyöd, mert a látogató csak egy csonkolt szöveget lát.

Hogy elkerült a meta címed csonkolását, mindig maradj az ajánlott hosszon belül. Ennek pontos mértékéről a MOZ.com, a egyik legnagyobb SEO-s oldal ezt mondja:

Míg mi alapvetően azt ajánljuk, hogy tartsd a címeid hosszát 60 karakter alatt, a pontos hossz egy kicsit bonyolultabb, és egy 600 pixeles tárolódobozon alapul.

Egyes karakterek természetüknél fogva szélesebbek. Egy olyan karakter, mint a nagy “W” szélesebb, mint az “i” vagy a “t”.

Ezután mutat egy példát, ahol a 77 karakteres meta title még kifért a Google keresőben, a 42 karakteres viszont nem. Utóbbi több nagy “W”, “o” és hasonlóan széles betűket tartalmazott, így nem fért bele a 600 pixel széles elképzelt dobozba. (Az angol cikket itt találod: Title Tag – What is a meta title tag?)

A fentiekből kiindulva érdemes maximum 60 karaktert beállítani a meta cím hosszának, mely jó eséllyel nem fogja átlépni a Google 600 pixel széles konténerének határait.

Miért nem használja a Google a beállított meta címet?

A keresőoptimalizálás őskorában lehetett csalni azzal, hogy a meta részekbe azt írtál, amit akartál, s a Google jó eséllyel bevette. Ma már szigorúan figyeli a tartalmat és a relevanciát, így ha nagyon elrontod a címet, nem fogja felhasználni azt. Ehelyett kitalál egy címet magának, ami vagy jó lesz, vagy nem. De általában nem szokott nagyon jó lenni.

Ha túl sok kulcsszót használsz a címben, a Google figyelmen kívül hagyhatja, ezt hívják kulcsszóhalmozásnak. Bár jó ötletnek tűnhet annyi kulcsszót használni, amennyit lehet, rontja a felhasználói élményt, így a Google a saját címadásával büntet.

Akkor sem használja feltétlenül a saját címed a Google, ha az nem kapcsolódik a tartalom témájához. Például, ha írsz egy cikket a szemüvegekről, és a címben teknősökre hivatkozol, a Google jó eséllyel felülírja a meta címed és kitalál egy szemüvegekről szólót.

Ahogy a fent említett MOZ.com cikk is kiemeli, egyes esetekben a Google a meta cím helyett a cikkhez társított Facebook vagy Twitter adatokat használja. Jó eséllyel azért, mert relevánsabbnak hiszi, mint a meta címed. Ekkor vagy elfogadod ezt az egyébként nem biztos, hogy rossz ajánlatot, vagy átírod a közösségi média platformnak megadott címed.

Meta description, meta leírás

A meta leírás tag egy nagyobb lélegzetvételű rész, ahol kifejtheted, miért kattintson a látogató a linkedre. Van hely néhány kulcsszó beillesztésére is, így nagyon jó keresőoptimalizálási eszköznek számít.

Meta leírás megadása

A meta descriptionnek is van saját HTML tagje, mellyel beilleszthető a weboldalad kódjába:

<meta name="description" content="Ide jöhet a meta leírásod. Mivel itt van hely, bőven írhatsz több információt!">

Ha WordPress-t használsz, akkor itt is érdemes inkább a Yoast SEO bővítményt használnod.

Meta leírás hossza

A meta leírás hossza bármennyi lehet, de ha túlmész egy karakterszámon, akkor a Google ezt is megvághatja. Alapértelmezésként érdemes 155-160 karakter hosszú meta description elemeket használni, amiben már a szóközök is benne vannak.

Érdemes meta leírást írni?

A Google egy 2009-es blogbejegyzésében Matt Cutts, a cég arca elmondta, hogy a kereső nem használja a meta leírást rangsorolási faktorként: Google does not use the keywords meta tag in web ranking

Tehát, a meta leírást nem érdemes agyonzsúfolni kulcsszavakkal, mert a Google nem veszi figyelembe. Figyelembe veszik viszont az emberek, akik a Google keresőben a leírást is olvassák. A meta description elemeket tehát az embereknek írjuk.

A célunk, hogy olyan szöveg kerüljön oda, ami kattintásra ösztönzi az olvasókat, akik így eljutnak a weboldalunkra. Ők akár vásárlók is lehetnek, s ami még fontos, hogy a kattintásuk számából a Google megállapítja, mennyire jó a leírásod. Ez már SEO rangsorolási faktor, így míg a description kulcsszóhalmozásával nem javítod a saját oldalad SEO-ját, addig egy szuper leírással igen.

Meta leírást tehát KELL írni!

Meta keyword, meta kulcsszó

Van egy harmadik meta elem is, meta keyword vagy magyarul meta kulcsszó néven ismerjük. Csak azért írom le, hogy teljes legyen a lista, és megóvjalak egy bevált konkurenciakutatási megoldástól.

A meta keyword RÉGEN (nagyon régen, a SEO-ősidőkben) arra szolgált, hogy megadhasd vele az oldalad vagy tartalmad kulcsszavait. A Google ezt figyelembe vette, és ez alapján alakította ki a találati listáit.

Aztán az emberek rájöttek, hogy ha mindenhova ész nélkül hamis keywordöket adnak meg, akkor munka nélkül is özönlenek a látogatók. A Google ezt megelégelte, és egyszerűen nem veszi figyelembe a meta kulcsszavakat.

Ki szabad tölteni a meta kulcsszavakat?

Ki szabad, de nem ajánlott. A meta kulcsszavak ugyanúgy látszódnak egy weboldal forrásában, mint a title és description elemek, így ha kitöltöd, azzal jó eséllyel csak a konkurenciát segíti. Neki csak meg kell nyitnia a weboldalad, majd a kulcsszavakat látva már lesz valami sejtése, mire is optimalizálod a weboldalad. (Komolyabb SEO-s persze ezek nélkül is tudni fogja, de legalább időt nem töltesz el feleslegesen a meta kulcsszavak megadásával.)

Összefoglalva: ne foglalkozz a meta kulcsszavak kitöltésével!

Leave a reply