A Google Search blog egyik új bejegyzésében Danny Sullivan egy érdekes történeten keresztül mutatja be, hogyan tanul a Google, és hogyan próbálja meg a leginkább releváns választ nyújtani a keresésekre.

A blogposzt elején Sullivan felidézi, szeptember 10-én emberek milliói ébredtek arra Észak-Kaliforniában, hogy narancssárga az ég. Ennek oka az erdőtüzekből származó füst volt, mely vékony rétegben terült szét a légtérben a teljes nyugati parton. Mivel ez napokig nem oszlott fel, így első alkalommal láthatták nagyon sokan a jelenséget.

Természetesen az emberek meg szerették volna tudni, miről is van szó, ezért a Google keresőhöz fordultak. Danny itt szúrt be egy Google Trends képet, mely a „why is the sky orange” (miért narancssárga az ég) keresőszót mutatja, ahogy soha nem látott magasságokba szökik a grafikonon.

Google Trends a “why is the sky orange” keresésekre 2004 óta

Sullivan megjegyzi, hogy ahogy a Trends képén is látszik, ez a keresőszó nem volt teljesen új, már korábban is érdekelte az embereket ez a jelenség. Az interneten pedig sok weboldal tárgyalja azt, hogy miért válthat narancssárgára az ég színe. Szeptember 10-én azonban más volt a helyzet, mivel nagyon sok ember egy megadott területen volt erre kíváncsi.

A Google válasza

Hogyan reagált erre a megnövekedett érdeklődésre a Google? Az elmúlt években történt fejlesztésekkel, a gépi tanulással és a mesterséges intelligenciával már egyre jobban megérti az emberek kereséseit. Nagyon fontossá vált a kontextus, ebben az esetben pedig ez a helyszínt és az időpontot jelentette. Különösen igaz ez a featured snippetekre, ahol a Google megpróbálja azokat az oldalakat mutatni, melyek a legjobb választ adják a keresésünkre. A cég hatalmas erőfeszítéseket tett arra, hogy felismerje azokat az eseteket, amikor a lokalitás vagy a frissesség, esetleg mindkettő együtt jelent fontos tényezőt a válaszadáshoz.

Az észak-kaliforniai esetben is kulcsfontosságú volt a helyszín és az időpont annak eldöntésére, hogy az emberek miért akarják megtudni a narancssárga ég okát. A Google indikátorai egy csomó olyan friss tartalmat észleltek, melyek helyileg is relevánsak voltak a kérdéshez, és eltértek a korábban már létező általános válaszoktól. Emiatt ki tudta zárni a régebben tanult válaszokat, mint például azt, hogy a napnyugta miatt lenne narancssárga az ég. Közben pedig felismerte, hogy tágabb fogalmak viszont kapcsolódnak a kereséshez, Sullivan itt említette a levegő és az óceán szavakat.

Mindezek elemzésével a Google rendszere megértette a helyi keresések valódi értelmét, és frissítette a featured snippetjeit. A Bay Area területéről a narancssárga égre rákeresők már az erdőtüzekről szóló információkat találták ott. A folyamat jól mutatja, hogy a Google okos algoritmusa hogyan alkalmazkodik, miközben ignorálja az általános válaszokat, kitalálja, hogy lokálisan inkább mi érdekli az embereket.

a Bay Area lakói már az erdőtűzről szóló featured snippeteket látták a keresőben

Danny Sullivan még egy példát is bemutat, az erdőtüzek hatására New York City és Massachusetts lakói kissé homályosan látták az eget (hazy sky). De ez nem volt igaz az összes amerikai államra, így a Google algoritmusának megint döntenie kellett a „why it is hazy” (miért homályos) keresések megfelelő megválaszolásában.

A featured snippetekben New York lakói erre a kérdésre egy olyan weboldalt láthattak, amely elmagyarázta, hogy a tűz okozta turbulencia miatt mozdult keleti irányba ez az anomália. Eközben Bostonban a keresők hasonló választ kaptak volna, de már a saját városukra szabva. Megint máshol, Alaszkában, ahol nem is észlelték az eseményeket, a Google ismét másféle eredményeket adott volna a keresésre.

Sullivan megjegyzi, hogy ezek a példák csak kettőt jelentettek azon kétmilliárdból, melyet a Google kereső naponta kap. A cég pedig folyamatosan nyomon követi a világ változásait, hogy mindig friss és releváns választ adjon a neki feltett kérdésekre.

Forrás: Why is the sky orange? How Google gave people the right info

Tartalommarketing és SEO hírlevél

Ha tetszett a bejegyzés, akkor iratkozz fel a tartalommarketing és SEO hírlevelünkre. A feliratkozóknak rendszeresen szólunk az újabb cikkekről vagy az egyedi ajánlatainkról. Nem spammelünk, és harmadik félnek sem adjuk ki az adataid. A feliratkozás és a tagság ingyenes, és bármikor leiratkozhatsz.

* indicates required

Kérjük, a következő sorban található jelölődoboz bejelölésével erősítsd meg, hogy GDPR-nek megfelelően az alábbi módon kapcsolatba léphetünk veled:

Az általunk küldött e-mailek láblécében található linken bármikor leiratkozhatsz. Ha ezt valamilyen ok miatt nem tudod megtenni, akkor a leiratkozásodat az info@tartalomkeszites.hu címre küldött leveleddel is kérheted. Hírlevél adatkezelési tájékoztató

Tetszett a cikk?

Cikkírásra van szükséged, legyen szó a weboldalad tartalmáról vagy rendszeres blogról? Válassz minket, már 1,5 Ft/karakter ártól! A részleteket itt olvashatod el: Szövegírás.

Itt fel is veheted velünk a kapcsolatot:

Kategória: SEO blog

Császár Viktor István

2011 óta dolgozom az online marketing és a keresőoptimalizálás világában, 2015-ben alapítottam meg saját szövegíró vállalkozásom. SEO-ban, online marketingben, angol és magyar nyelvű szövegírásban tudunk segíteni az ügyfeleinknek.