A keresőoptimalizálásról mindenkinek számos kérdése van, így összeállítottunk egy 48 kérdésből és válaszból álló listát, mely választ ad a leggyakoribb SEO kérdésekre. A kérdéseket folyamatosan bővítjük, hogy még több információ legyen ezen az oldalon.
A SEO 2020-ban a hang alapú keresésről, a mobile first indexelésről, a featured snippetről, a rich snippetekről, a még jobb tartalomról, a tökéletes felhasználói élményről és a mesterséges intelligenciáról fog szólni. A keresőoptimalizálás 2020 során is folyamatos feladatot ad a SEO szakértőknek és a szövegíróknak.
A SEO linképítés a keresőoptimalizálási célből felépített hivatkozások építése. A SEO mellett emelheti a weboldal reputációját és szakértői státuszát is.
A prémium linképítés (minőségi linképítés) során csak jó minőségű és releváns weboldalakra kerül ki a weboldal hivatkozása.
A Google RankBrain a Google cég 2015-ben útjára indított algoritmusa, mely gépi tanulást használ a weboldalak tartalmának felismerésére. A harmadik legfontosabb rangsorolási tényezőnek számít.
A PR cikkek vásárlásakor az ügyfél cikkelhelyezés vesz egy nagy megbízhatóságú weboldalon, jellemzően újságoknál, hírportáloknál vagy magazinoknál. Ezekre PR cikket írat, melyet az elhelyező leközöl, s egy vagy több hivatkozással visszalinkel a megrendelő weboldalára.
A jó SEO szövegírás alapja a kutatás és a kulcsszavak megismerése. Ezek segítségével olyan tartalmat kell írni, ami hasznos az olvasók számára is, és egy valós problémára ad választ. A közzétett szövegnek jól olvashatónak kell lennie, és rendelkeznie kell képekkel, linkekkel és formázással is.
A SEO az angol Search Engine Optimisation kifejezés rövidítése, a magyar jelentése keresőmotor optimalizálás, vagy népszerűbb nevén keresőoptimalizálás.
A keresőoptimalizálás célja a weboldalra érkező organikus forgalom növelése. Az organikus, vagy természetes forgalom a Google keresőből (és más keresőkből) anélkül érkezik, hogy ezért fizetni kellene.
A siker kulcsa a keresőoptimalizálásban a weboldal közönségének minél jobb ismerete, s olyan válaszok adása, melyet a keresőmotorok be tudnak indexelni és fel tudnak dolgozni.
A keresőoptimalizálás lényege, hogy a weboldal a megfelelő tartalmat nyújtsa a leginkább releváns közönségnek.
A SEO három alapfeltétele a gyorsan és megfelelően működő weboldal, a jó minőségű és kiemelkedő tartalom, és a weboldalra mutató linkek mennyisége, minősége és relevanciája.
A SEO három ága a technikai SEO, az on-page SEO és az off-page SEO.
A technikai SEO célja, hogy a weboldal minél gyorsabban és jobban jelenjen meg a látogatók számára. Így optimalizálni kell a betöltődés sebességét, reszponzív kinézetet kell készíteni és gondoskodni kell a HTTPS kapcsolatról, ahol a Google irányelvei azt megkövetelik.
Az on-page SEO (on-site SEO, onsite SEO) feladata a tartalom optimalizálása, ide értve a kulcsszavak választását, a kulcsszósűrűséget, az oldal címének, címsorainak beállítása, a képek alt tagjának megadása, a meta elemek kitöltése és számos más dolog.
Az off-page SEO (off-site SEO, offsite SEO) feladata a weboldalon kívüli keresőoptimalizálási feladatok elvégzése. Ez főleg a weboldalra mutató linkek megszerzését jelenti.
A weboldalra mutat linkek megszerzésénél a lefontosabb szempontok a relevancia és a hivatkozó oldal minősége. Ennek megfelelően értékesebb néhány olyan link, ami egy kapcsolódó tartalomból mutat a weboldalra, mint több száz, de spam oldalról érkező hivatkozás.
A keresőmotorok olyan szoftverek, melyek folyamatosan feltérképezik az internetet, elemzik a rajta lévő tartalmat, a weboldalak közötti linkeket. A keresést végrehajtó emberek számára releváns találatokat adnak vissza a találati listák segítségével. Az egyik legtöbbet használt keresőmotor a Google.
A SERP az angol Search Engine Result Page rövöditése, magyarul találati lista. A Google és a többi keresőmotor a keresett kifejezésre találati listákat állít össze, amely tartalmazza a résztvevő weboldalak URL címét, meta címét (SEO cím) és meta leírását. A Google emellett számos más adatot is meg tud mutatni a SERP-eken.
A feltérképezés a keresőmotorok feladata, amikor az interneten lévő weboldalakat bejárják, és megismerik azok pontos tartalmát. A Google és a többi keresőmotor a linkeket használja a közlekedésre, ezeken ugrálva jut el újabb és újabb oldalakra.
Az Indexelés során a Google értékeli és eltárolja a weboldalak URL-jeit, s a saját algoritmusai alapján fel is dolgozza azokat. Amikor bárki keresést hajt végre a keresőben, az indexelés során megismert adatok alapján kerül összeállításra a SERP (találati lista).
A rangsorolás olyan SEO folyamat, amikor a Google az adatbázisában lévő weboldal címeket valamilyen sorrend alapján sorba álltja, és találati listát (SERP) készít belőle. Ez számos dologtól függ, többek között a keresést végrehajtó személy keresési és böngészési előzményeitől is.
A fizetett találatok a Google kereső találati listáinak tetején helyezkednek el, s az ott hirdetők fizetnek azért, hogy oda kerüljenek. Ezek segítségével megelőzhetők a természetes találatok, mely előnyt a hirdető a saját céljaira fordíthat. A fizetett találatokat a Google a Hirdetés címkével jelöli meg, s ebből származik a fő bevétele.
Az organikus találatok azok a helyek a Google találati listáin (SERP), melyek a fizetett hirdetések után következnek. Ezeket a Google az internet feltérképezésekor összeszedett adatokból álltja össze, miután indexelte azokat, s a felhasználónak leginkább releváns módon megtörtént a rangsorolásuk.
A mennyiségi linképítés elavult SEO módszer, amikor nem releváns weboldalakra kerül ki tömegesen egy weboldal linkje. Túlzott használata Google büntetést vonhat maga után.
Nem, a keresőoptimalizálás folyamatosa feladat. A Google kereső is folyamatosan változtatja az algoritmusát, és a versenytársak is folyamatosan készítik a saját tartalmaikat, és végzik a linképítést. Ezért nem lehet egy weboldalt „felseozni”, mivel ez egy soha véget nem érő folyamat.
Nem, a Google nem indít keresőoptimalizálással kapcsolatos képzést. Magáncégek indítanak, de ezek célja, hogy több kevesebb sikerrel átadják a SEO-ról szerzett ismereteiket. A SEO teljesen autodidakta módon is megtalálható, főleg kísérletezéssel és gyakorlással. Természetesen nagyon fontos a legújabb technológiák és a Google változásainak nyomon követése is.
A SEO munka eredményeinek megjelenése mindig a felépített linkek számától, a létrehozott tartalom mennyiségétől és minőségétől, és a versenytársak SEO erőfeszítéseitől függ. A keresőoptimalizálási feladatok első eredményeihez is hetek, de legalább hónapok kellenek. Minél erősebb a verseny egy adott területen, annál több idő és erőfeszítés kell a sikerekhez.
A SEO-t nem tiltja a Google, mivel a keresőoptimalizálás célja egy adott tartalom minél jobb fokú prezentálása az olvasók, s ezáltal a Google számára. Az elvégzett feladatokkal a SEO szakember biztosítja, hogy a keresőrobot sokkal jobban fel tudja térképezni az adott weboldalt, és meg tudja érteni annak tartalmát, hogy ajánlani tudja a megfelelő embereknek a keresések során. A Google azokat a lépéseket tiltja, amelyek a keresője manipulására törekednek, ezek az úgynevezett fekete kalapos (black hat) SEO módszerek.
A pontos kulcsszót tartalmazó domain nevek nem élveznek előnyt a keresőoptimalizálás során, mivel a klasszikus domain végződések már beteltek, s az újonnan piacra lépőknek esélyük sem lenne jó domain neveket választani. A Google számára a tartalom mennyisége és minősége, illetve az oldalra mutató linkek számítanak a weboldal értékelése során.
A 2019 II. negyedévi adatok szerint az USÁ-ban a Google keresőt használók 63%-a mobil eszközről érkezett. Valamikor 2016 közepén érkezett el a trendforduló, amikor már több felhasználó keresett mobil eszközökről, mint asztali gépekről és laptopokról.
A jó meta leírás (meta description) egyfajta kivonatként összegzi az adott oldal tartalmát. Egyben felhívja a látogatók figyelmét, és kattintásra ösztönöz, így növeli a koncverziót. Érdemes 160 karakternél nem hosszabb leírásokat megadni, mert ennyit tud a Google megjeleníteni a találati listáinak találatai alatt. Ha a keresőrobot szerint nem releváns a meta leírás az oldalra nézve, akkor előfordulhat, hogy a Google nem a megadott leírást használja, hanem az oldal tartalma alapján összeállít egyet. A meta description elemnek nincs közvetlen SEO hatása, a Google nem használja fel a rangsorolás során. Ettől függetlenül közvetetten kihat a keresőoptimalizálásra, mivel javíthatja az átkattintási arányt, ami viszont fontos rangsorolási tényező.
A Google ajánlásai a meta leírásra: keltse fel az olvasók figyelmét, legyen kivonata az oldal tartalmának, legyen maximálisan 160 karakter hosszú, ne legyen olyan szövege, amelyik nem kapcsolódik az oldal tartalmához, ne legyen olyan általános leírás, mint az ez egy aloldal, ne csak kulcsszavakból álljon, és ne tartalmazza az oldal teljes tartalmát.
A Google ajánlása szerint érdemes minden aloldalnak egyedi meta leírás (meta description) szöveget létrehozni. A gyakorlati SEO tapasztalat azt mutatja, hogy ez nem minden esetben lehetséges. Egy több ezer terméket tartalmazó webshopnál például nem érdemes manuálisan megadni a meta leírásokat, ezeknél valamilyen sablont kell használni.
A címsorok (heading) az oldal tartalmát tördelik könnyebben értelmezhető részekre, egyfajta alcímként szolgálnak. A segítségükkel az olvasók és a Google is könnyebben áttekinthetik az oldal struktúráját, így használatuknak SEO előnye van. A címsornak mindig az azt követő szakaszról kell szólnia, frappánsan összefoglalva annak tartalmát. A SEO gyakorlata szerint a kulcsszavakat a címsorokban is fel kell tüntetni, de nem feltétlenül az összesben, túlzott használatuk ronthatja a szöveg minőségét, így hátrányt okozhat a keresőoptimalizálás során. A HTML szabvány címsorai 6 szintűek, H1, H2, H3, H4, H5, H6 szinteket különböztet meg.
A Google ajánlásai a címsorokra: ne kerüljön olyan szöveg a címsorokba, melyek nem segítik a Google és az olvasók számára az oldalszerkezet megértésében, formázási szempontok miatt nem szabad a címsorokat használni, oda a strong és más HTML elem való, legyen konzisztens a címsor szintek megjelenése, ne legyenek össze-vissza a méretek. Emellett nem szabad túlzásba vinni a címsorok használatát és lehetőleg kerülni kell a túl hosszú headingeket.
A kulcsszókutatás arra ad választ, hogy mire kíváncsiak az emberek, amikor a keresőket használják, átlagosan hányszor keresnek rá az adott kifejezésre minden hónapban, és milyen tartalmakat választanak, mint a kérdésükre adott választ.
A kulcsszókutatás első lépése a megadott témában felmerülő témakörök, kifejezések összeírása.
A Google autocomplete funkciója az, amikor a Google keresőbe begépelve a kifejezés elejét, a szolgáltatás automatikusan kiegészíti azt, és további javaslatokat is mutat egy lehulló menüben. Ezek azok a kifejezése, melyekre leggyakrabban keresnek rá az emberek az adott témában, és ezeket lehet felhasználni a kulcsszókutatás kezdeti lépései során.
A Google keresőbe egy kifejezést beírva, és a megjelenő találati lista aljára görgetve, a Google kapcsolódó kifejezéseket, kulcsszavakat ajánl. Ez a „kapcsolódó keresései” részben található, ahol további releváns kulcsszavak ismerhetők meg.
A sikeres kulcsszóválasztáshoz három dolgot kell mérlegelni. Az első a relevancia, ez mutatja meg, hogy egy adott kulcsszó mennyire kapcsolódik a weboldalhoz, melyen felhasználásra kerül. A második a nehézség, amely az adott kulcsszóhoz tartozó versenyt fedi fel. Ahol a verseny magas, ott új weboldallal nagyon nehéz felvenni a versenyt. A harmadik a népszerűség, ez azt mutatja meg, hogy havonta hányan keresnek rá az adott kifejezésre. A sikeres kulcsszó az, ahol viszonylag kicsi a verseny, van rá elegendő számú havi keresés, és kapcsolódik a weboldalhoz. Ilyen kulcsszavakat egyre nehezebb találni, de nem lehetetlen.
A long tail kulcsszó a fő kulcsszó valamilyen variánsa, jellemzően több szóból áll, és sokkal kevesebb havi keresés érkezik rá. Viszont sokkal könnyebb jó pozíciót elfoglalni rá a kapcsolódó találati listákon, és a long tail kulcsszavakra kereső emberek sokkal nagyobb hajlandóságot mutatnak a vásárlásra. Egész egyszerűen azért, mert már pontosan az őket érdeklő dologra keresnek rá, és nem a hozzá tartozó általános fogalomra. Például: fő kulcsszó a billentyűzet, melynek egy long tail kulcsszava a touchpaddal rendelkező wireless billentyűzet.
A mesterséges linképítésnek kétféle büntetése lehet. Az algoritmikus büntetés során a Google valamelyik algoritmusa értékeli mesterségesnek az adott linket, s ezért kapja a weboldal a büntetést. A manuális büntetésnél pedig hús-vér emberek elemzik az adott oldalt, és ők ítélik meg a büntetést. A manuális büntetés főleg az angol nyelvterületen létezik.
A mesterséges linkek közé tartoznak a prémium linkek vásárlása, a PR cikkek elkészítése, a különféle internetes katalógusokba történő link beküldés és a nagy tömegű linkcsere.
A természetes linképítési módszerek közé tartoznak az egyedi tartalmak publikálása, a blog írása, a vendégblog bejegyzések készítése, és a jó minőségű tartalom előállítása, melyet az emberek maguktól megosztanak és linkelnek.
Egy link erősségét számos dolog befolyásolja a Google szemében. Egy weboldalról származó link erősebb, ha a weboldalt magát is sok más, erős oldal linkeli, ezek között minél több megbízható forrás is van, és sok root domain hivatkozik az adott oldalra. Ha a link releváns témából érkezik, és a linkelő oldal egész témája is releváns, akkor még erősebb, de a Google vizsgálja azt is, hogy a bejövő link a forrás oldal mely részén helyezkedik el, és az milyen távolságban található a hely főoldalától.
A horgonyszöveg az a szöveges rész, melyre egy adott hivatkozás kerül. Keresőoptimalizálási előnye van, mivel egy adott weboldal jobban szerepel azokra a kifejezésekre, melyek horgonyszövegként szerepelnek valamelyik rá mutató linkben.
A horgonyszövegeket különféle típusokba lehet rendezni aszerint, hogy milyen formában szerepel bennük a kulcsszó. A pontos kulcsszavas horgonyszövegek csak a pontos kulcsszót tartalmazzák. A kulcsszót tartalmazó horgonyszövegek a kulcsszót és valamely más szöveget együtt tartalmaznak. A márkanevet vagy domain nevet tartalmazó horgonyszövegek az adott weboldal márkanevét vagy domain nevét tartalmazzák. A márkaneves és kulcsszavas horgonyszövegek a márkanevet és a kulcsszót is tartalmazzák egyben. Az általános horgonyszövegek egy teljesen általános jelentésű szót tartalmaznak. Az URL-t tartalmazó horgonyszövegek pedig csak magát az URL-t tartalmazzák. Ezek egészséges mixének használata jelenti a megfelelő linképítést a keresőoptimalizálás szempontjából, mivel így természetesnek hatnak.
A SEO PR cikk olyan tartalom, mely keresőoptimalizálási feladatokra készült, PR célokkal.