9985 Felsőszölnök, Fő út 20.

10 alapvető hiba, melyet egy szövegíró elkövethet

A szövegírás kreatív munka, s általában az interneten meglévő források alapján készül el egy-egy szócikk. Amikor egy szövegíró le van terhelve, vagy siet, óhatatlanul is elkövethet hibákat, ezek egy része pedig komolyabb következményekkel is járhat.

Összeszedtünk 10 olyan hibát, amely súlyos következményekkel járhat a szövegíróra, vagy az elkészült cikk minőségére. Ezek egy része közvetlenül kötődik az íráshoz, egy részük viszont a tartalommarketing része, amikor a szövegből értékes tartalom készül.

Nézd át a listát, s került el a leggyakoribb szövegírási hibákat te is!

1. Hibás tartalom publikálása

Az első főbenjáró hiba a hibás tartalom publikálása, ide soroljuk a helyesírási hibákat, de az olyan eseteket is, amikor egy mondat se füle, se farka véget ér. A helyesírási hibák zavarják az olvasókat, akik egy idő után ösztönösen arra kezdenek koncentrálni, hogy hol a következő elírás, a tartalom pedig elsikkad.

Természetesen mindenki hibázhat, de vannak olyan jól ismert szabályok, amelyet minden kultúrember ismer. Az össze-vissza mondatok viszont nem menthetők, mert azt mutatják, az író még arra sem vette a fáradtságot, hogy egyszer átolvassa a cikkét.

2. Tartalomlopás

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy szövegíró elkövethet, az a plágium, más tartalmának engedély nélküli felhasználása. Ez rombolja az író üzleti megbízhatóságát, ráadásul később jogi és bírósági problémákat okozhat mind a megbízónak, mind a copywriter számára.

Ha több író dolgozik együtt, vagy szövegíró ügynökség foglalkoztat több tartalomkészítőt, akkor ki kell jelölni egy felelős személyt, aki leellenőrzi az elkészült tartalmak egyediségét.

Kétféle plágium ellenőrző eszközt tudunk ajánlani, ezekkel leellenőrizheted az általad megíratott szövegeket, vagy a saját cikked, ha nem vagy biztos magadban.

Plagiarism Checker: Ez a Small SEO Tools eszköze, ingyenesen használható, és hobbifelhasználásra tökéletesen alkalmas. Régen mi is ezt használtuk. Itt éred el: Plagiarism Checker

Copyscape: Ez egy fizetős eszköz, de majdnem mindenki ezt használja a piacon. Nemrég jelentősen megdrágult, de még így is megéri. Az első 200 szó leellenőrzése 3 dollárcentbe kerül, utána minden újabb 100 szó 1 cent. Ez 2000 szónál 21 centet, kb. 60 forintot jelent, ami nem a világvége, de jól mutatja, hogy egy szövegíró ügynökségnél erre is kell költeni. Itt éred el: Copyscape

3. Képek jogtalan felhasználása

Ez az egyik legdurvább hiba, soha ne kövesd el. Tényleg, nagyon komoly következményei lehetnek!

Minden cikkbe kellenek képek, hiszen feldobják a szöveget, és további nüanszokat is adhatnak a témához. A legnagyobb hiba az, ha fogod a Google képkeresőt, rákeresel egy témára, majd közvetlenül letöltöd a képet és feltöltöd a weboldaladra. Komoly iparág épült ki arra, hogy a saját képeik másolatát kutassák az interneten, s ha találnak egy illegális felhasználást, kinyomozzák a feltöltőt és felszólítják egy bizonyos összeg megfizetésére.

szövegíró írja a következő cikkét

Egy kiváló kép a Pixabay-ről, egy szövegíró éppen dolgozik a következő cikkén

Az Entity fórumon több ilyen történet is olvasható, ezek egy részénél elhalt a fenyegetőzés, másik részénél nem tudni a végeredményt, de általában több száz eurót követeltek a képek engedély nélküli felhasználása miatt.

Itt tovább olvashatsz ezekről a történetekről:

A képek jogtalan felhasználása helyett inkább keress olyan gyűjteményeket, ahonnan szabadon letöltheted a képeket, és akár kereskedelmi célra is felhasználhatod. Nekünk a Pixabay a kedvencünk, mi is onnan szedjük az illusztrációkat. Jelenleg több, mint 1 millió képe van, nagyon sok közülük 4K felbontásban. Emellett videók is találhatók rajta, garantáltan az új kedvenced lesz! Itt elérhető: Pixabay

4. Nem megfelelő hangnem használata

A megfelelő hangnem eltalálása gyakorlatot igényel, mi általában megkérdezzük a megbízót, hogy milyen stílusban, magázódva vagy tegeződve írjuk. A hangnem függ a témától és a közönségtől is, nyilván másféle stílust kell felvenni egy fiataloknak szóló magazinban, mint egy jogi tanácsadással foglalkozó weboldalnál.

Ha megfigyelted, a cikkeinkben mi mindig „téged” szólítunk meg. Nem általánosságban beszélünk, hanem neked írunk, téged szólítunk fel a dolgok kipróbálására, és neked is adunk jótanácsokat. Ez a blogolás egyik legjobb stílusmódja, szólítsd meg te is így az olvasóid, s alakítsd ki a kapcsolatod velük!

5. Túl sok sallang

A modern olvasók (rádióhallgatók, videónézők) mindent azonnal akarnak, így nincs idő a mellébeszélésre. Az írás közben légy te is lényegre törő, s hagyd a mellébeszélést és a sallangokat. Válaszold meg inkább az olvasót érdeklő kérdést!

Mekkora az ideális szócikk hossza? Erre nincs aranyszabály, mindig annyi, amennyit a téma megkövetel. Abban biztos lehetsz, hogy míg a stílusod lendületes, folyamatosan új infókat adsz, addig az olvasóid sem fognak elhagyni.

Az egyik legnehezebb szövegírói készség ezért a megfelelő hosszúság eltalálása. Mi néha túlírjuk a szövegeket, akár 10-20%-kal is. A megbízóink meg örülnek, mert még jobb tartalmat kaptak, mintha lezárás nélkül elvágtuk volna a szöveget a megadott karakterszámnál. Sallangot viszont nem írunk, te is csak a lényegre koncentrálj!

6. Túl kevés vagy túl sok a címsor

A címsorok megtörik a túl hosszú szöveg egyhangúságát azzal, hogy értelmes egységekre bontják azt, és néhány szóban összefoglalják a tartalmát. Még a legjobb tartalmakat sem fogják elolvasni címsorok nélkül, különösen igaz ez a marketing szöveg és hasonló termékek esetén. Míg egy blogolvasó engedékenyebb, egy üzleti célú szövegfejlesztés sokkal szigorúbb követelményeknek kell, hogy megfeleljen.

Használd úgy a címsorokat, hogy már ránézni is jó legyen a tartalomra. Legyen egy oldalnyi területen néhány címsor, ahogy a logika diktálja. Természetesen ugyanilyen hiba, ha túl sok címsort használsz, mert ezzel az olvasó nem tudja a címsorok áttekintésével egyből felmérni a tartalmat.

Címsor beállítása a WordPress Gutenberg szerkesztőjében

Az új WordPress Gutenberg szerkesztőjében így tudod beállítani a címsorokat

Szinteket használni viszont nagyon jó dolog, ezzel még jobban egységekbe rendezheted a mondanivalódat. A címsorok különböző szintjei akár 8 mélységet is engedélyeznek (H1 .. H8), de webszöveg íróként mégis azt mondjuk, maximum a 4. szintig menj le. Mi általában H1 címsornak vesszük a szócikk címét, H2-nek a főbb címsorokat, és néhánynál használunk még H3 címsorokat.

8 szintet felhasználni egy internetes cikknél felesleges, azok inkább a szakdolgozat szintű munkákra használatosak.

7. Elsietett szövegírás

Néha minden szövegíró elvállal olyan munkát, amely kevesebbet fizet, s jó ötletnek tűnik összecsapni a tartalmat. Vagy legalább is, sietni vele, hogy kijöjjön a megszokott órabér.

Az ilyen megoldás azonban ártalmas, mert nem lesz jó a szócikk minősége, ráadásul lerombolhatja a szövegíró szakmai hitelességét is. A legjobb cikkek mindig akkor születnek, ha nincs hajtás, és az író nyugodtan írhat.

Ennek megértése fontos a megbízói szempontból is, az az ügyfél, aki mindig a legjobb árat választja, jó eséllyel majd rosszabb minőségű szöveget kap, ami a végén majd rosszul is működik. Nem hoz elég vásárlót, a Google szemében silány tartalomnak minősül, az egész weboldalt leminősíti és így tovább.

Ügyfélként mindig válassz a stílus alapján, ha pedig szöveget írsz, próbáld átgondolni azt, amit a vállalási árakról írtunk.

8. Elsietett tartalomformázás

Ha már a szövegírásra elég időt szenteltél, tégy így a tartalom publikálásakor is! Egy szócikk csak akkor lesz jó minőségű, ha megfelelően linkeled, strukturálod, képekkel látod el, s még a meta elemekkel is foglalkozol.

Egy tartalom megfelelő formázásához részletesen ismerned is kell azt, hiszen nem elég minden negyedik sort kiemelni. Neked a kulcsmomentumokat kell megjelölni, azokat, melyekre rápillantva az egész cikk lényege megérthető.

Erre szolgálnak a címsorok, a félkövér, aláhúzott vagy dőltbetűs szövegrészek, a képek és azok kis, magyarázó feliratai, az idézetek és még számos más dolog. Jó ha tudod, hogy a Google mesterséges intelligenciája már a képeket is elemzi, így nem elég csak egy véletlen képet betenni a tartalomba, annak is kapcsolódnia kell a szöveghez!

9. Hiányzik a CTA

A legtöbb szöveg fő eleme a CTA, hiszen azért készíted a tartalmat, hogy a beérkező olvasókat valamire ösztönözd. Hogy ez mi legyen, az rajtad múlik, vásárlókká konvertálhatod őket, elkérheted tőlük a kapcsolatfelvételei adataikat, hírlevélre iratkoztathatod fel őket, megkérheted ezeket a látogatókat a Facebook oldalad követésére vagy egyszerűen tovább terelheted őket a weboldalad egy másik részére.

Akármilyen jó cikkeket is írsz, megélni csak úgy fogsz, ha CTA elemeket is elhelyezel a cikkeidbe. Legyen szó szöveges ajánlatról, jól látható gombról vagy animált elemekről, mindig szólítsd fel az olvasóid valamilyen cselekvésre!

10. A tartalom nem SEO szöveg

A SEO szövegírás komoly kihívás napjainkban, hiszen nem csak jól kell írni, de ismerni kell a legújabb keresőoptimalizálási trendeket is. A Google RankBrain algoritmusának frissítése óta ráadásul már nem csak a kulcsszavakat figyeli a keresőóriás, hanem a tartalom értelmét. Így nem elég a megfelelő kulcsszavakat elhelyezni a szöveg egyes részein, szinonimákat és tartalmilag összefüggő más elemeket is fel kell használni az írás során.

Egy jó SEO szövegíró képes ezen megvalósítására, mi is így dolgozunk. Keress mindig olyan tartalomkészítőt, aki nem csak írni tud, de ismeri a SEO-t is!

* * * * * * * * * *

Ha figyeltél, akkor említettük, hogy minden cikkbe kell CTA elem. Itt a miénk:

Rendeld meg saját blogszöveged, webshop szöveged vagy weboldal tartalmad tőlünk már 1 Ft/karakter ártól! Használd az alábbi kapcsolatfelvételi űrlapot, s kezdjük a közös munkát akár már holnap!